مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : تحلیلی از حماسه سیاسی تاریخ زیارت عاشورا
پديدآورنده : محمد رسول دریایی
محل نشر : کرج
ناشر : جعفری
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1371ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 557
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

تحلیلی از حماسه سیاسی تاریخ زیارت عاشورا

درباره مفاهیم و موضوعات زیارت عاشورا با استناد به مهم ترین کتب تفسیری و حدیثی و تاریخی

این نوشتار، درباره مفاهیم و موضوعات زیارت عاشورا است که در آن با استناد به مهم ترین کتب تفسیری (مانند تفسیر مجمع البیان، صافی، المیزان و نمونه) و کتب حدیثی (مانند بحار الانوار و کافی) و کتب تاریخی (مانند تاریخ یعقوبی، واقدی، ابن خلدون، مسعودی) مفاهیم این زیارت تبیین شده است:

هدف و انگیزه از تشریع و تحلیل زیارت عاشورا، تبیین و توضیح مفاهیم و واژه های مرقوم در آن زیارت مقدسه است. به گونه ای که همه عاشقان حسین(ع) به سادگی بتوانند با ترجمه کلی و ترجمه لغات و توضیح مختصری از تحلیل تاریخی، قادر به درک و جذب مفاهیم آن بوده و همواره بر مداومت آن تعلق خاطر یافته و ذخیره ای برای کمال و معنویات اخروی همه شیفتگان راه حسین باشد.

همانطور که از عنوان کتاب پیداست، این نقد و شرح زیارت عاشورا، بیشتر گرایش سیاسی ـ تاریخی دارد و تأکید بر این جنبه های زیارت بر دیگر ابعاد آن برتری یافته است. به طوری که خواننده کتاب، یک دوره تاریخ اسلام را به طور فشرده از صدر اسلام تا زمان شهادت امام حسین(ع) مرور خواهد کرد.

فهرست

مقدمه/ ارزش و اهمیت زیارت عاشورا، ویژگی در سفارش به زیارت، زیارت عاشورا موجب طول عمر و ... خواهد بود، زیارت مخصوصه خصرت ابا عبدالله الحسین، زیارت سیدالشهدا از دور، توجه به ابعاد این زیارت در زمان صدور آن.

فصل اول/ تحلیل از زیارت عاشورا، بحثی پیرامون اسلام در زیارت و ادعیه، چرا حسین(ع) فرزند رسول خداست؟ کوثر یا کثرت فرزندان رسول خدا(ص) از طریق حضرت فاطمه (علیها السلام) و ...

فصل دوم/ موالات نسبت به پیامبر و آل او، عشق و حب آل محمد در قلب شافعی، شیعه پیرو آل نبی، تزریق اخلاق به وسیله تحریک احساسات، عزاداری و ...