مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : توحید و زیارت
محل نشر : قم
ناشر : بوستان کتاب
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1385 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 293
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

توحید و زیارت

مؤلف با بهره گیری از منابع دست اول اهل سنت، پاسخ هایی مستند و مستدل به شبهات وارده درباره زیارت قبور ارائه کرده است

این اثر، اولین نوشته از مجموعه کتاب هایی با عنوان «تبیین باورهای شیعی» است که مؤلف به طور مستند و مستدل به شرح و تبیین آن پرداخته و ابعاد معنایی آن را رازگشایی کرده است...

مؤلف با بهره گیری از منابع دست اول اهل سنت، پاسخ هایی مستند و مستدل به شبهات وارده درباره زیارت قبور ارائه کرده است و جایگاه والای این آموزه اسلامی را به خوبی ترسیم نموده است. عنوان برخی از منابع این کتاب عبارت است از: تفسیر روح المعانی، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، تفسیر ابن کثیر، سنن ابن ماجه، مسند احمد حنبل، الغدیر علامه امینی، سنن بیهقی، المیزان.

مؤلف در بخش اول کتاب، مباحث مربوط به توحید و شرک را تبیین کرده و اهمیت توحید در عبارت را بیان می کند و با این مقدمات، وارد بحث اصلی خود زیارت می شود. در این بخش نیز در ابتدا به جایگاه زیارت در فرهنگ اسلامی پرداخته می شود و سپس شبهات مطرح شده ابن تیمیه درباره زیارت قبور، پاسخ داده می شود.

بخش پایانی کتاب به مباحثی چون جشن و سوگواری و تبرک جستن اختصاص دارد و برداشت های غلط وهابی ها درباره تشکیل مجلس سوگواری و گریه بر اموات و تبرک جستن به آثار انبیاء و اولیا.

فهرست

مقدمه/ شرح حال مختصری از پایه گذاران فرقه وهابیت: ابن تیمیه، محمدبن عبدالوهاب.

بخش اول/ توحید و شرک: توحید و شرک در عبادت، اقسام توحید و

شرک (توحید ذاتی، توحید در صفات، توحید در خلاقیت، توحید در عبادت و ...) اهمیت توحید در عبادت.

بخش دوم/ زیارت: جایگاه بحث، علمای شیعه و زیارت مرقد رسول خدا، ابن تیمیه و شبهه در زیارت مرقد رسول خدا، اجماع علمای اهل سنت بر جواز زیارت رسول خدا، آثار زیارت، جواز سفر برای زیارت خدا، زیارت رسول خدا، جواز زیارت قبور مؤمنین، بانوان و زیارت قبور.

بخش سوم/ جشن، سوگواری و تبرک جستن: برداشت غلط وهابی ها از جشن و سرور در میلاد رسول خدا،

شبهه در تشکیل مجلس سوگواری و گریه بر اموات، برداشت غلط وهابی ها در تبرک جستن به آثار انبیاء و اولیا.