7
سفينه 05

ارزش‏ها با جان خود، پيوندى برقرار كنيم، پيوندى استوار، كه جان دادن بر سر آن ارزش‏ها را كمترين انجام وظيفه در اين راه مقدس بدانيم. اگر امروز، در برابر هجوم‏هاى رنگارنگ، راه چاره مى‏جوييم، بايد ابتدا به آن پيوند و استحكام آن بيانديشيم.
* * *
خداوند حكيم قادرِ قاهر، وعده‏ى اكيد داده كه دين خود را در برابر تمام اين هجوم‏ها، نگاه دارد، بلكه بر تمام آن امواج غلبه دهد و پيروز گرداند:
هو الذى ارسل رسوله بالهدى و دين الحق ليظهره على الدين كله. (توبه، 33)
ولى به ما هم هشدار داده كه اگر دست از يارى دين او برداريم، قوم ديگر و گروه ديگر را جايگزين ما گرداند، كه آنان ياور دين او باشند:
و ان تتولّوا يستبدل قوما غيركم ثم لا يكونوا امثالكم. (محمد صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلم، 38)
آن وعده و اين وعيد را، پيوسته بايد نصب‏العين بداريم، تا در اين زمان و هر زمان، يارانى شايسته براى دين حق باشيم. بشارت ديگرى كه خداوند حكيم به ما داده، وعده نصرت به دينْ‏باورانِ دين ياور است، كه نبايد چنين فرصتى را از دست دهيم.
ان تنصروا الله ينصركم و يثبّت اقدامكم. (محمد صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلم، 7)
* * *
«پاسخ درست»، از معبر «پرسش درست» مى‏گذرد. موفقيت اهل نظر، هميشه در رساندن مخاطبان خود به «پاسخ درست» نيست، بلكه اغلب اوقات، مى‏كوشند تا آنها را به «پرسش درست» برسانند. در اين گفتار كوتاه، همين هدف دنبال شده است.
فصلنامه سفينه، از ديدگاه صاحب‏نظران درباره اين مبحث استقبال مى‏كند. و اميد دارد كه اين گونه طرح بحث، يافتن راه‏حلّ‏هاى اجرايى و كاربردى را در پى داشته باشد. ان شاءالله.


سفينه 05
6

چنان درونِ حق‏پذيرى نباشد، زيباسازى نماى بيرون، مشكلى را چاره نمى‏كند.
* * *
در نگاهى به گذشته‏هاى نه چندان دور، نمونه هايى شگفت مى‏بينيم:
ـ بازرگانى متموّل، كه وصيت‏نامه‏اش تماما برگرفته از حكمت‏هاى نورانى قرآن و حديث است.
ـ تاريخ‏نگارى دربارى، كه وقتى به شرح فلان زيارت مى‏رسد، حقايقى برملا مى‏كند كه امروز، فهم آن ـ حتّى براى برخى از خواصّ ـ دشوار است.
ـ چهره‏اى به ظاهر غير دينى، كه تحليل او از وقايع تاريخى صدر اسلام، عجين بودن آن مباحث تاريخى با وجودش را نشان مى‏دهد.
ـ شاعرى، كه برخلاف انتظار، در مدح و رثاى امام معصوم عليه ‏السلام به گونه‏اى مستند، استوار، صحيح و متين سخن مى‏گويد، بدون اينكه عنصر تخيل و صنايع بديعى در شعر او كمرنگ شود. يعنى كه محبت و ولايت آن امام معصوم در وجود او، محكم و استوار است.
ـ و بالاخره خيلِ بى‏شمارِ پدران و مادرانِ به ظاهر بيسواد، امّا داراى بينش و معرفت عميق، كه فرزندان خود را «دين‏باور» تربيت مى‏كردند.
امروز، از اين نمونه‏ها، نام و نشان كمتر مى‏بينيم. چرا؟
* * *
آن نسل‏ها، درون خود را با آن حقايق الهى پيوند داده بودند. از اين رو، برخى از آن حقايق را ـ گرچه در دشوارترين وضعيت ـ به دست ما رسانيدند. مثلاً به يكى از بزرگترين عبادات ـ اقامه عزاى حضرت سيدالشهداء صلوات الله عليه ـ بنگريم و ببينيم كه گذشتگان ما، چگونه در سخت‏ترين موقعيت‏ها، اين عبادت را وانگذاشتند، با تمام وجود در ترويج آن كوشيدند، جان خود را بر سر آن نهادند و آن را در برابر هجوم سيل‏ها و طوفان‏هاى گوناگون، نگاه داشتند.
تمام ارزش‏هاى وحيانىِ برگرفته از قرآن وعترت، مى‏تواند چنين پناهگاه محكمى در برابر تندبادهاى مختلف ـ هرچند قوى و بنيان كَن ـ باشد. ولى به اين شرط كه ميان آن

  • نام منبع :
    سفينه 05
    تاريخ انتشار :
    1384
    سردبیر :
    پهلوان، منصور
    صاحب امتیاز :
    مؤسسه فرهنگي نبأ مبين
    تلفن :
    7832000
    دورنگار :
    7832001
    پست الکترونیک :
    safineh@nabacultural.org
    امتیاز :
    علمی ترویجی
    مدیر مسئول :
    شهري، محمّد حسين
    آدرس اینترنتی :
    http://fa.safinahmagazine.ir
تعداد بازدید : 10502
صفحه از 198
پرینت  ارسال به