349
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

به مكّه و خروج از مكّه در موسم حج ، گفته است :

از خبرهاى گذشته ، برايت روشن شد كه امام حسين عليه السلام از ترس كشته شدن ، از مدينه به مكّه گريخت و همين طور ، پس از آن كه دريافت آنها مى‏خواهند غافلگيرانه او را بكُشند ، از مكّه هم رفت تا جايى كه برايش فراهم نشد كه حجّش را به پايان ببرد . پس او - كه جان من و پدر و مادر و فرزندانم ، فداى او باد! - از احرام ، خارج شد و نگران و چشم‏انتظار ، از مكّه بيرون رفت . آنان - كه خدا لعنتشان كند! - همه مناطق را بر او تنگ كردند و جايى براى گريز او نگذاشتند .
در كتاب‏هاى معتبرى ديدم كه يزيد ، عمرو بن سعيد بن عاص را با سپاهى عظيم ، راهى كرد و او را مسئول حج قرار داد و امير حج گزاران كرد ، در حالى كه به او سفارش كرده بود كه امام حسين عليه السلام را پنهانى دستگير كند و اگر نشد ، ترور كند . عمرو بن سعيد ، سى تن از اُمَويان شيطانْ‏صفت را در لا به لاى حج‏گزاران فرستاد و دستور داد كه در هر حال و وضعيتى كه ممكن شد ، امام حسين عليه السلام را بكشند ؛ ولى امام عليه السلام زمانى كه متوجّه ماجرا شد ، از احرام حج ، بيرون آمد و عمره تمتّع را به عمره مفرده تبديل كرد۱
.

ولى اين سخن ، قابل قبول نيست ؛ زيرا :
اوّلاً ، روايت معاوية بن عمّار و نيز روايت ابراهيم بن عُمَير يمانى - كه از نظر سند ، معتبرند - ، به روشنى دلالت دارند كه عمره امام حسين عليه السلام ، عمره مفرده بوده ، نه عمره تمتّع . بنا بر اين ، امام عليه السلام هنگام خروج از مكّه ، اساساً مُحرِم نبوده و از اين جهت ، مشكلى نداشته است . متن روايت معاوية بن عمّار ، اين است كه وى از امام صادق عليه السلام پرسيد : تفاوت كسى كه عمره تمتّع انجام مى‏دهد ، با عمره‏گزار مفرده چيست؟
ايشان فرمود :
إنَّ المُتَمَتِّعَ مُرتَبِطٌ بِالحَجِّ ، وَ المُعتَمِرُ إذا فَرَغَ مِنها ذَهَبَ حَيثُ شاءَ ، و قَدِ اعتَمَرَ

1.بحار الأنوار : ج ۴۵ ص ۹۹.


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
348

دو نكته تاريخى و فقهى در باره خروج امام از مكّه‏

در باره خروج امام حسين عليه السلام از مكّه در دهه اوّل ذى حجّه ، بايد دو نكته تاريخى و فقهى را بررسى كرد :

1 . نكته تاريخى‏

اين كه امام حسين عليه السلام در دهه اوّل ذى حجّه ، از مكّه خارج شده ، ظاهراً مورد اتّفاق مورّخان است ؛ امّا در باره روز خروج ايشان ، اختلاف نظر وجود دارد . برخى روز خروج را سوم ، برخى هفتم ، برخى هشتم و برخى نهم ذى حجّه گزارش كرده‏اند ؛ ولى قول مشهور و درست‏تر ، اين است كه امام عليه السلام در روز تَروِيه ؛ يعنى هشتم ذى حجّه ، از مكّه خارج شده است . روايت صحيحى كه معاوية بن عمّار از امام صادق عليه السلام نقل كرده‏۱ نيز اين نظر را تأييد مى‏كند .

2 . نكته فقهى‏

شهرت يافته كه امام حسين عليه السلام در روز تَرويَه ، حجّ خود را به عمره تبديل كرد و از مكّه ، خارج شد . گويا مبدأ اصلى اين شهرت ، سخن شمارى از مَقتل‏نگاران و سيره‏نويسان است .۲ از جمله ، علّامه مجلسى رحمه اللَّه عليه در تبيين علّت رفتن امام عليه السلام از مدينه

1.ر. ك: الكافى : ج ۴ ص ۵۳۵ ح ۴ ، تهذيب الأحكام : ج ۵ ص ۴۳۷ ح ۱۵۱۹ .

2.در الإرشاد آمده است : حسين عليه السلام چون خواست به سوى عراق برود ، طواف كعبه و سعى بين صفا و مروه را انجام داد و از احرام ، با تقصير بيرون آمد و آن را عمره قرار داد ؛ چرا كه نمى‏توانست حج را به پايان برساند (ر.ك: الإرشاد : ج ۲ ص ۶۷ ، مثير الأحزان : ص ۳۸) .

تعداد بازدید : 71396
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به