61 هجرى اتفاق افتاده است .
گزارش شمارى ديگر از منابع ، حاكى از آن است كه حادثه عاشورا ، در روز دوشنبه اتّفاق افتاده است . همچنين در برخى از منابع ، روز شنبه يا چهارشنبه گزارش شده است .
بنا بر اين ، بر اساس يافتههاى تاريخى ، قوىترين گزارش، حاكى از آن است كه روز عاشورا ، روز جمعه بوده و پس از آن ، روز دوشنبه از شهرت بيشترى برخوردار است ؛ امّا نكته قابل توجّه ، اين است كه محاسبات مبتنى بر تقويمهاى تطبيقى ، وقوع حادثه عاشورا را در هيچ يك از اين دو روز، تأييد نمىكنند ؛ بلكه بر اساس اين محاسبات ، روز عاشورا ، چهارشنبه۱ يا سهشنبه۲ روى داده است . گفتنى است كه برخى از پژوهشگران ، در جمعبندى ميان گزارشهاى تاريخى و محاسبات نجومى ، با عنايت به اين كه گاه محاسبات نجومى ، با تقويم هِلالى محلّى (كه تابع رؤيت است) يك روز اختلاف دارند ، گزارشهايى را كه روز عاشورا را دوشنبه ذكر كردهاند ، ترجيح دادهاند .۳
1.ر . ك : التواريخ الهجرية (التوفيقات الإلهية) : ص ۹۳ ، تقويم تطبيقى هزار و پانصد ساله هجرى قمرى و ميلادى : ص ۱۳ ، گاهنامه تطبيقى سه هزار ساله : ص ۸۵ .
2.در نرمافزار نجوم اسلامى (مركز مطالعات و پژوهشهاى فلكى - نجومى / قم) ، روز عاشورا ، سه شنبه نهم اكتبر سال ۶۸۰ ميلادى (بيستم مهر سال ۵۹ شمسى) ، ضبط شده است .
3.دمع السجوم : ص ۲۰۲ ، هيئت و نجوم اسلامى : ج ۲ ص ۲۲۵ - ۲۲۶ .