711
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

۵۵۱.تاريخ الطبرى- به نقل از زرّ بن حبيش -: نخستين سرى كه بر سر چوب كردند ، سر حسين بود . خدا از او خشنود باشد و بر روحش درود فرستد !۱

۵۵۲.تذكرة الخواصّ : ابن زياد ، همه سرها را در كوفه بر چوب نهاد . سرها افزون بر هفتاد عدد بودند و در اسلام ، آنها نخستين سرها پس از سر مسلم بن عقيل بودند كه در كوفه نصب شدند .۲

4 / 4

فرستاده شدن سرهاى شهدا براى ابن زياد

۵۵۳.الإرشاد : عمر بن سعد ، همان روز عاشورا سر حسين عليه السلام را با خولى بن يزيد اصبحى و حُمَيد بن مسلم اَزدى ، براى عبيد اللَّه بن زياد، روانه كرد و فرمان داد كه سر بقيّه ياران و خاندان حسين عليه السلام را قطع كنند . تعداد سرها، 72 تا بود كه آنها را با شمر بن ذى الجوشن ، قيس بن اشعث و عمرو بن حَجّاج، روانه كرد و آنها را آوردند ، تا بر ابن زياد، وارد شدند .۳

۵۵۴.الأمالى ، صدوق- به نقل از عبد اللَّه بن منصور ، از امام صادق ، از پدرش ، از جدّش امام زين العابدين عليهم السلام -: سِنان - كه خدا لعنتش كند - آمد ، تا اين كه سرِ حسين بن على عليه السلام را به مجلس عبيد اللَّه بن زياد - كه خدا لعنتش كند - ، وارد كرد ، در حالى كه چنين مى‏گفت :
ركاب مرا پر از سيم و زر كن‏كه من ، سلطان عالى‏جاه را كشتم ؛
آن كه پدر و مادرش ، بهترينِ مردم بودندو خود نيز به هنگام يادكرد نسب‏ها ، بهترينِ مردم بود .
عبيد اللَّه بن زياد به او گفت : واى بر تو ! اگر مى‏دانستى كه پدر و مادرش ، بهترينِ مردم هستند ، چرا او را كشتى ؟
آن گاه فرمان داد گردنش را بزنند و خداوند ، روحش را زودتر به آتش بُرد .۴

1.أوَّلُ رَأسٍ رُفِعَ عَلى‏ خَشَبَةٍ ، رَأسُ الحُسَينِ رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ ، وصَلَّى اللَّهُ عَلى‏ روحِهِ ۵۵۴ (تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۳۹۴ ، الطبقات الكبرى / الطبقة الخامسة من الصحابة : ج ۱ ص ۴۸۳ ش ۴۴۵) .

2.إنَّ ابنَ زِيادٍ نَصَبَ الرُّؤوسَ كُلَّها بِالكوفَةِ عَلَى الخَشَبِ ، وكانَت زِيادَةً عَلى‏ سَبعينَ رَأساً ، وهِيَ أوَّلُ رُؤوسٍ نُصِبَت فِي الإِسلامِ بَعدَ رَأسِ مُسلِمِ بنِ عَقيلٍ بِالكوفَةِ ۵۵۵ (تذكرة الخواصّ : ص ۲۵۹) .

3.سَرَّحَ عُمَرُ بنُ سَعدٍ مِن يَومِهِ ذلِكَ - وهُوَ يَومُ عاشوراءَ - بِرَأسِ الحُسَينِ عليه السلام مَعَ خَولِيِّ بنِ يَزيدَ الأَصبَحِيِّ وحُمَيدِ بنِ مُسلِمٍ الأَزدِيِّ إلى‏ عُبَيدِ اللَّهِ بنِ زِيادٍ ، وأمَرَ بِرُؤوسِ الباقينَ مِن أصحابِهِ وأهلِ بَيتِهِ ، فَقُطِعَت ، وكانَتِ اثنَينِ وسَبعينَ رَأساً ، وسَرَّحَ بِها مَعَ شِمرِ بنِ ذِي الجَوشَنِ ، وقَيسِ بنِ الأَشعَثِ ، وعَمرِو بنِ الحَجّاجِ ، فَأَقبَلوا حَتّى‏ قَدِموا بِها عَلَى ابنِ زِيادٍ ۵۵۶ (الإرشاد : ج ۲ ص ۱۱۳ ، مثير الأحزان : ص ۸۴) .

4.أقبَلَ سِنانٌ لَعَنَهُ اللَّهُ حَتّى‏ أدخَلَ رَأسَ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام عَلى‏ عُبَيدِ اللَّهِ بنِ زِيادٍ لَعَنَهُ اللَّهُ ، وهُوَ يَقولُ : اِملَأ رِكابي فِضَّةً وذَهَبا إنّي قَتَلتُ المَلِكَ المُحَجَّباقَتَلتُ خَيرَ النّاسِ اُمّاً وأبا وخَيرَهُم إذ يُنسَبونَ نَسَبا فَقالَ لَهُ عُبَيدُ اللَّهِ بنُ زِيادٍ : وَيحَكَ ! فَإِن عَلِمتَ أنَّهُ خَيرُ النّاسِ أباً واُمّاً ، لِمَ قَتَلتَهُ إذَن ؟ فَأَمَرَ بِهِ ، فَضُرِبَت عُنُقُهُ ، وعَجَّلَ اللَّهُ بِروحِهِ إلَى النّارِ ۵۵۷ (الأمالى ، صدوق : ص ۲۲۷ ح ۲۳۹ ، روضة الواعظين : ص ۲۰۹ ) .


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
710

هفده سر و بنى اسد ، شش سر و مَذحِج ، هفت سر و بقيّه لشكر ، هفت سر آوردند كه هفتاد سر مى‏شود .۱

۵۴۹.الأخبار الطوال : عمر بن سعد تا دو روز پس از شهادت حسين عليه السلام ، در كربلا ماند و سپس ميان مردم ، نداى حركت سر داد و سرها را بر سرِ نيزه‏ها آوردند ، كه هفتاد و دو سر بود .
هوازِن ، بيست و دو سر را آوردند و تميم ، هفده سر را به سركردگى حُصَين بن نُمَير ، و كِنده ، سيزده سر را به سركردگى قيس بن اشعث ، و بنى اسد ، شش سر را به سركردگى هلال اَعوَر ، و اَزْد ، پنج سر را به سركردگى عَيهَمَة بن زُهَير ، و ثقيف ، دوازده سر را به سركردگى وليد بن عمرو .۲

4 / 3

بر سرِ نيزه بردن سرها

۵۵۰.الأخبار الطوال : سرها را بر سرِ نيزه‏ها بردند و 72 سر بود .۳

1.لَمّا قُتِلَ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام جي‏ءَ بِرُؤوسِ مَن قُتِلَ مَعَهُ مِن أهلِ بَيتِهِ وشيعَتِهِ وأنصارِهِ إلى‏ عُبَيدِ اللَّهِ بنِ زِيادٍ . فَجاءَت كِندَةُ بِثَلاثَةَ عَشَرَ رَأساً ، وصاحِبُهُم قَيسُ بنُ الأَشعَثِ . وجاءَت هَوازِنُ بِعِشرينَ رَأساً ، وصاحِبُهُم شِمرُ بنُ ذِي الجَوشَنِ . وجاءَت تَميمٌ بِسَبعَةَ عَشَرَ رَأساً ، وجاءَت بَنو أسَدٍ بِسِتَّةِ أرؤُسٍ ، وجاءَت مَذحِجٌ بِسَبعَةِ أرؤُسٍ ، وجاءَ سائِرُ الجَيشِ بِسَبعَةِ أرؤُسٍ ، فَذلِكَ سَبعونَ رَأساً ۵۵۱ (تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۴۶۷ ، أنساب الأشراف: ج ۲ ص ۴۱۲) .

2.أقامَ عُمَرُ بنُ سَعدٍ بِكَربَلاءَ بَعدَ مَقتَلِ الحُسَينِ عليه السلام يَومَينِ ، ثُمَّ أذَّنَ فِي النّاسِ بِالرَّحيلِ ، وحُمِلَتِ الرُّؤوسُ عَلى‏ أطرافِ الرِّماحِ ، وكانَتِ اثنَينِ وسَبعينَ رَأساً . جاءَت هَوازِنُ مِنها بِاثنَينِ وعِشرينَ رَأساً . وجاءَت تَميمٌ بِسَبعَةَ عَشَرَ رَأساً مَعَ الحُصَينِ بنِ نُمَيرٍ . وجاءَت كِندَةُ بِثَلاثَةَ عَشَرَ رَأساً مَعَ قَيسِ بنِ الأَشعَثِ . وجاءَت بَنو أسَدٍ بِسِتَّةِ رُؤوسٍ مَعَ هِلالٍ الأَعوَرِ . وجاءَتِ الأَزدُ بِخَمسَةِ رُؤوسٍ مَعَ عَيهَمَةَ بنِ زُهَيرٍ . وجاءَت ثَقيفٌ بِاثنَي عَشَرَ رَأساً مَعَ الوَليدِ بنِ عَمرٍو ۵۵۲ (الأخبار الطوال : ص ۲۵۹ ، بغية الطلب فى تاريخ حلب : ج ۶ ص ۲۶۳۰) .

3.حُمِلَتِ الرُّؤوسُ عَلى‏ أطرافِ الرِّماحِ ، وكانَتِ اثنَينِ وسَبعينَ رَأساً ۵۵۳ (الأخبار الطوال : ص ۲۵۹) .

تعداد بازدید : 71370
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به