959
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

بر زمين افتاده بود، كه كشته شدن آنان بر پيامبر خدا، گران بود و اگر پيامبر - كه درود خدا بر او باد - آن روز زنده بود، صاحب‏عزا بود .۱

۸۰۰.مَسارُّ الشيعة: امام حسين عليه السلام در روز دهم محرّم، به سال 61 هجرى، كشته شد و اين روز، روزى است كه اندوه‏هاى خاندان محمّد صلى اللَّه عليه و آله و پيروانشان، تجديد مى‏شود . از امامان عليهم السلام روايت شده كه در عاشورا، بايد از كامجويى پرهيز شود و مراسم ماتم برگزار شود. نيز از خوردن غذا و آب، تا ظهر خوددارى گردد و پس از آن ، غذايى در حدّ غذاى مصيبت‏ديده، خورده شود، مانند شير و امثال آن، بى آن كه از غذاها و نوشيدنى‏هاى لذيذ، استفاده شود.۲

3 / 2 - 3

شدّت اندوه و گريه‏

۸۰۱.الأمالى ، صدوق- به نقل از ابراهيم بن ابى محمود، از امام رضا عليه السلام -: هر گاه محرّم مى‏شد ، پدرم - كه درودهاى خدا بر او باد - خندان ديده نمى‏شد و اندوه، بر او چيره مى‏گشت تا دهه محرّم به پايان برسد و وقتى روز دهم مى‏شد، آن روز ، روز ماتم و اندوه و گريه‏اش بود و مى‏فرمود: «امروز ، همان روزى است كه حسين - كه درود خدا بر او باد - كشته شد» .۳

1.صُمهُ مِن غَيرِ تَبييتٍ وأفطِرهُ مِن غَيرِ تَشميتٍ ، ولا تَجعَلهُ يَومَ صَومٍ كَمَلاً ، وَليَكُن إفطارُكَ بَعدَ صَلاةِ العَصرِ بِسَاعَةٍ عَلى‏ شَربَةٍ مِن ماءٍ ، فَإِنَّهُ في مِثلِ ذلِكَ الوَقتِ مِن ذلِكَ اليَومِ تَجَلَّتِ الهَيجاءُ عَن آلِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله ، وَانكَشَفَتِ المَلحَمَةُ عَنهُم ، وفِي الأَرضِ مِنهُم ثَلاثونَ صَريعاً في مواليهِم ، يَعِزُّ عَلى‏ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله مَصرَعُهُم ، ولَو كانَ فِي الدُّنيا يَومَئِذٍ حَيّاً لَكانَ - صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيهِ - هُوَ المُعَزّى‏ بِهِم ۸۰۲ (مصباح المتهجّد : ص ۷۸۲ ، المزار الكبير : ص ۴۷۳ ح ۶) .

2.فِي اليَومِ العاشِرِ مِنهُ [أي مِن شَهرِ المُحَرَّمِ‏] مَقتَلُ سَيِّدِنا أبي عَبدِ اللَّهِ الحُسَينِ عليه السلام مِن سَنَةِ إحدى‏ وسِتّينَ ۸۰۳ (۶۱) مِنَ الهِجرَةِ ، وهُوَ يَومٌ يَتَجَدَّدُ فيهِ أحزانُ آلِ مُحَمَّدٍ عليهم السلام وشيعَتِهِم . وجاءَتِ الرِّوايَةُ عَنِ الصّادِقينَ عليهم السلام بِاجتِنابِ المَلاذِّ ، وإقامَةِ سُنَنِ المَصائِبِ ، وَالإِمساكِ عَنِ الطَّعامِ وَالشَّرابِ إلى‏ أن تَزولَ الشَّمسُ ، وَالتَّغَذّي بَعدَ ذلِكَ بِما يَتَغَذّى‏ بِهِ أصحابُ أهلِ المَصائِبِ ، كَالأَلبانِ وما أشبَهَها دونَ المَلَذِّ مِنَ الطَّعامِ وَالشَّرابِ ۸۰۴ (مسارّ الشيعة : ص ۴۳) .

3.كانَ أبي صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيهِ إذا دَخَلَ شَهرُ المُحَرَّمِ لا يُرى‏ ضاحِكاً ، وكانَتِ الكَآبَةُ تَغلِبُ عَلَيهِ حَتّى‏ يَمضِيَ مِنهُ عَشَرَةُ أيّامٍ ، فَإِذا كانَ يَومُ العاشِرِ ، كانَ ذلِكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ وحُزنِهِ وبُكائِهِ ، ويَقولُ : هُوَ اليَومُ الَّذي قُتِلَ فيهِ الحُسَينُ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيهِ ۸۰۵ (الأمالى ، صدوق : ص ۱۹۰ ح ۱۹۹ ، الإقبال : ج ۳ ص ۲۸) .


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
958

توانستى در پىِ بر آوردن حاجتى نروى، نرو ؛ چرا كه عاشورا، روز شومى است و حاجتى در آن، برآورده نمى‏شود، و اگر هم برآورده شود، بركتى ندارد و پيشرفتى نمى‏بيند . همچنين [در اين روز]، براى خانه‏ات چيزى را ذخيره نكن، كه هر كس در روز عاشورا براى خانه‏اش چيزى بيندوزد، در اندوخته‏اش بركتى نخواهد بود و در خانواده‏اش نيز بركتى نخواهد بود .۱

۷۹۸.علل الشرائع- به نقل از حسن بن فضّال، از امام رضا عليه السلام -: هر كس در روز عاشورا، تلاش و كوشش براى بر آوردن نيازهايش را رها كند، خداوند، نيازهاى دنيايى و آخرتىِ او را بر مى‏آورد، و هر كس عاشورا، روز ماتم و اندوه و گريه‏اش باشد ، خداوند عزّوجلّ قيامت را روزِ شادى و خوش‏حالى‏اش قرار مى‏دهد و چشمش در بهشت، به ما روشن مى‏شود.۲

3 / 2 - 2

پرهيز از كامجويى‏

۷۹۹.مصباح المتهجّد- به نقل از عبد اللَّه بن سِنان، از امام صادق عليه السلام ، وقتى از ايشان در باره روزه روز عاشورا پرسيده شد -: در آن روز ، روزه بگير، امّا بدون تصميم شبانه ،۳ و بخور ، امّا نه به قصد شادى، و روزه آن را كامل نكن، و خوردنت هم ساعتى پس از نماز عصر با نوشيدن جرعه‏اى آب باشد ؛ چرا كه در چنين ساعتى از روز، جنگ با خاندان پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله فرو نشست و كشتار آنان، متوقّف شد و سى كشته از ياران آنها

1.فَإِنِ استَطَعتَ أن لا تَنتَشِرَ يَومَكَ في حاجَةٍ فَافعَل ، فَإِنَّهُ يَومُ نَحسٍ ، لا تُقضى‏ فيهِ حاجَةٌ ، وإن قُضِيَت لَم يُبارَك لَهُ فيها ، ولَم يَرَ رُشداً ، ولا تَدَّخِرَنَّ لِمَنزِلِكَ شَيئاً ، فَإِنَّهُ مَنِ ادَّخَرَ لِمَنزِلِهِ شَيئاً في ذلِكَ اليَومِ لَم يُبارَكَ لَهُ فيما يَدَّخِرُهُ ، ولا يُبارَكُ لَهُ في أهلِه ۸۰۰ (كامل الزيارات : ص ۳۲۶ ح ۵۵۶ ، مصباح المتهجّد : ص ۷۷۳) .

2.مَن تَرَكَ السَّعيَ في حَوائِجِهِ يَومَ عاشوراءَ قَضَى اللَّهُ لَهُ حَوائِجَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ ، ومَن كانَ يَومُ عاشوراءَ يَومَ مُصيبَتِهِ وحُزنِهِ وبُكائِهِ يَجعَلُ اللَّهُ عزّوجلّ يَومَ القِيامَةِ يَومَ فَرَحِهِ وسُرورِهِ ، وقَرَّت بِنا فِي الجِنانِ عَينُهُ ۸۰۱ (علل الشرائع : ص ۲۲۷ ح ۲ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۲۹۸ ح ۵۷) .

3.علّامه مجلسى گفته است : «بدون تصميم شبانه» ، يعنى بى آن كه شب ، قصد روزه كنى ، وافطار كن ؛ امّا نه براى شماتت و خوش‏حالى ؛ بلكه به منظور مخالفت با كسانى كه به قصد تبرّك ، روزه مى‏گيرند (بحار الأنوار : ج ۱۰۱ ص ۳۰۷) .

تعداد بازدید : 71431
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به