سخن مدير مسوؤل
بسم اللّه الرّحمان الرّحيم
در نظام انديشهى قرآنى، انديشه از عمل قابل تفكيك نيست. خداى بزرگ، بىدرنگ پس از بيان يك حقيقت بر اساس تعقّل فطرى و قبول آن از سوى انسان، عمل صحيح و خالصانه را از او مىخواهد. به اين آيات نورانى بنگريد:
«ذلكم اللّه ربّكم، فاعبدوه» (يونس، 3)
«فإلهكم اللّه واحد، فله أسلموا» (حج، 34)
«و اشكرواللّه ان كنتم ايّاه تعبدون» (بقره، 172)
«قد جاءكم الرّسول بالحقّ من ربّكم، فآمنوا خيرا لكم» (نساء، 170)
اين گفتار كوتاه، آهنگ آن ندارد كه به ريشهها، عوامل پيدايش و پيامدهاى تفكيك علم از عمل بپردازد. از بيان اين نكته فقط هدف اشارهاى بود به آن اصل قرآنى كه مورد غفلت قرار گرفته و غفلت از آن، بسا خسارت و زيان كه بر فرد و جامعهى ما وارد آورده است: فرد فردِ ما را از الگوى مورد قبول دين مبين دور ساخته و رسيدن جامعهى ما را به جامعهى قرآنى نمونه و مطلوب، به تأخير انداخته است.
* * *
آيندهى روشن بشر، حقيقتى است روشن، بديهى، فطرى، مسلّم و قطعى، كه تمام پيروان مكاتب، با اندكى تعقّل پذيرفتهاند و مىپذيرند. البتّه اين انديشهى فطرى جهانى، در اسلام، روشنتر از ديگر مكاتب و اديان منسوخه، تبيين شده و در ميان فرقههاى مختلف اهل قبله، تشيّع بيش از ديگر گروهها به ذكر جزئيّاتـ بر اساس منابع وحيانىـ پرداخته است. اين مدّعا، مستند به ادلّهى چندى است كه اكنون مجال بيان آنها نيست. و تبيين آنها در جايگاه خاصّ خود، بايد صورت انجام پذيرد.