برنامههاى اخلاق و تربيت مهدوى، توجّه دادن خود و ديگران به ياد و فرياد مهدوى، شور و شعور مهدوى، ايمان و آرمان مهدوى، و انتظار همارهى حضرتش جاى دارد، كه ديده را تنها به اميد ديدار حضرتش بر در بدوزى و در هجرانِ آن جانِ جهان بسوزى. ساختن درون فرد و برون جامعه، تنها از معبر اين سوختن مىگذرد و در اين روزگار غيبت، جز اين راه، هيچ راه نجاتى در برابر سرگردانى و حيرتها و فتنهها تصوّر نمىرود، چرا كه حضرتش، در اين روزگار، مصداق والاى حديث سفينه و ثقلين و باب حطّه است و نمونهى آشكار اين سخن كه ـ به هدايت امام هادى عليه السلام ـ در زيارت جامعهى كبيره مىخوانيم: «و الباب المبتلى به النّاس من اتاكم نجا و من لم يأتكم هلك».
امّا از اين نكته نيز نبايد غفلت كرد كه دفترى كه با چنين جملاتى باز شود، نبايد در آن سطورى جز اخلاق و تربيت مهدوى يافت.
* * *
اخلاق و تربيت مهدوى، در واقع مجموعهى نظاممند همان آيات محكم و روايات معتبر است كه در روزگار امامت حضرت بقيّهاللّه ارواحنافداه با محوريت ولايتپذيرى آن امام همام بايد در راستاى عمل به آنها كوشيد.
البتّه تفسير صحيح آيات اخلاقى و تفقّه در احاديث ابواب اخلاق، ضرورتى است ناگزير و گريزناپذير، چرا كه ممكن است برخى از مضامين آيات و روايات يادشده، ناظر به زمانى خاصّ يا وضعى ويژه باشد و يا خطاب به فردى خاصّ بيان شده كه قابل تعميم به ديگران نباشد. ولى همان اصول كلّى كه پس از آن تفقّه باقى مىماند، خود اقيانوسى است كه از هر گوشهاش، گوهرهايى بس والا به دست مىآيد. اينگونه تفقّه در روايات اخلاقى، امروز يك ضرورت جدّى است در مواجهه با مسائل فزايندهى پيش روى انسانها، كه ابواب جديد در مباحث اخلاق گشوده و در جاى خود بايد بحث شود.
* * *
در مسير اين بازنگرى و بازنگارى اخلاق و تربيت الهىـ اسلامى كه از آن به «اخلاق و تربيت مهدوى» تعبير شد، ژرفنگرى در معناى واژههاى كليدى