7
سفينه 18

سفينه 18
6

جاى خالى يك مجموعه جامع نظام‏مندِ مبتنى بر مكتب اهل بيت عليهم ‏السلام ديده مى‏شد.
ـ شناخت راويان و محدّثان پيشين ـ به جهت قُرب زمانى به آنها ـ سرمايه‏اى بود كه بايد به نسلهاى بعدى انتقال مى‏يافت.
ـ مكتبهاى علمى بغداد و كوفه و قم، هر يك ويژگيهاى نيكويى داشتند كه استفاده از تجربه‏هاى مثبت آنها ـ در اوج شكوفايى‏شان ـ همّتى بلند و عزمى استوار مى‏خواست.
چنين شد كه ثقة الاسلام كلينى، فرصت حضور در مكتبهاى حديثى شيعى، به ويژه فرصت درك محضر چهار نايب خاصّ امام عصر ـ ارواحناه فداه ـ را مغتنم شمرد و بيست سال تمام، به گردآورى، ارزيابى، تدوين و تقسيم موضوعىِ اصولِ حديثى راويانِ نور همّت گماشت و مجموعه جاودانه «الكافى» را پديد آورد.
10. اكنون يازده قرن از رحلت آن بزرگمرد مى‏گذرد؛ بزرگمردى كه «جان بر سرِ آرمان نهاد و جاودانه شد» و «دسته گلى دِماغ پرور» به آيندگان سپرد كه هم اكنون نيز همچون نخستين روزهاى شكوفايى، تر و تازه و شكوفاست. و به حقّ، عنوان «خورشيد كهكشان فكرى شيعه اماميّه» را به خود اختصاص داده است.
فصلنامه سفينه، اين مناسبت را به فال نيك گرفت تا بخشى از صفحات محدود خود را به اين مهم اختصاص دهد؛ چنان‏كه پيشتر نيز بخشى از شماره دوم را به معرّفى جاودانه كتاب كافى زينت بخشيده بود. اين شماره و يكى دو شماره ديگر ـ كه به كافى اختصاص دارد و به مدد اهل علم و پژوهشيانِ گرامى پديد آمده ـ گنجى است كه بدون رنج، در اختيار خوانندگان قرار مى‏گيرد. اميد است كه مقبول طبع بلند و دشوارپسندِ آنان افتد. همچون گذشته، نظرات، اصلاحات، ديدگاهها و انتقادها را به جان، پذيراييم و به حكم كلامِ آسمانىِ امام صادق عليه ‏السلام «محبوب‏ترين برادرانِ خود» را كسانى مى‏دانيم كه اين گونه نكات را تذكّر دهند. و از اين تلاش چند ساله، اميد مى‏بريم كه دعاى خير حضرت بقيّة اللّه‏ ـ ارواحنا فداه ـ شامل حال پژوهشگران، نويسندگان، ويراستاران، خوانندگان و بهره گيرانِ اين مجموعه شود.

  • نام منبع :
    سفينه 18
    تاريخ انتشار :
    1387
    سردبیر :
    پهلوان، منصور
    صاحب امتیاز :
    مؤسسه فرهنگي نبأ مبين
    تلفن :
    7832000
    دورنگار :
    7832001
    پست الکترونیک :
    safineh@nabacultural.org
    امتیاز :
    علمی ترویجی
    مدیر مسئول :
    شهري، محمّد حسين
    آدرس اینترنتی :
    http://fa.safinahmagazine.ir
تعداد بازدید : 11909
صفحه از 192
پرینت  ارسال به