بررسى و نقد اين سخنان، به تفصيل در جاى خود بايد مطرح شود.
در كنار اين سخنان، وى به اين حقيقت مسلّم اعتراف مىكند كه با وجود اين كه دنيا مدارى (سكولاريسم) از نفوذ دين در بسيارى از جوامع كاسته است، «در سراسر جهان، بهنوعى عطش معنوى وجود دارد كه اديان بايد بتوانند به آن پاسخ گويند». ۱
* * *
در نهايت، وى، فصلى تحت عنوان «مشكلات عملىِ فراروى اديان» گشوده و به سلطه بلامنازع و آزادى بى حدّ و حصر دانش تجربى و فناورى در جهان اشاره مىكند كه سبب تضعيف مبانى دينى و اخلاقى شده است. ۲
آنگاه براى پاسخگويى به اين پديده، سه كاركرد عملى از دين انتظار دارد:
ـ يافتن اصولى كه بر مبناى آن يك نهاد مؤثر و بيطرف بينالمللى تأسيس شود. ۳
ـ كنترل رشد مصرفگرايى ـ يعنى حرص و ولع ـ در جاهايى كه رفاه وجود دارد. ۴
ـ رفع مشكلات حاصل از بيكارى كه پىآمدِ گسترش فناورىهاست، با توجّه به اين نكته كه بسيارى از راههاى رايج و مشهور براى پركردن اوقات فراغت، كيفيت زندگى انسان را بهتر نمىكند. ۵
* * *
«صحيفه سجاديه»، توانِ آن را دارد كه اين موارد عملى، بلكه موارد افزون بر آن را پاسخ گويد. امام سجاد عليه السلام در دعاى هشتم، از چهل و چهار پديده ناخوشايند و رفتار ناپسنديده به درگاه الهى پناه مىبرد، از جمله: هيجان حرص، غلبه حسد، ضعف صبر، كمبود قناعت، خوى حميت (تعصّب نابجا)، پيروى خواسته شخصى، اصرار بر گناه، بدرفتارى با افراد فرودست، ترك شكر نسبت به كسانى كه به ما نيكى كردهاند، حمايت ستمگر، يارى نكردنِ ستمديده، سخن گفتن در مورد علم بودن علم، عُجب (دلخوش داشتن) به عمل، گسترش آرزوها، كم شمردن گناه، دست برداشتن از كفاف و...