تاريخ : چهارشنبه 1399/11/15 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 70886
بزرگداشت ۵۰ سال حدیث‌پژوهی و دو دهه خدمت در حج و زیارت

بزرگداشت ۵۰ سال حدیث‌پژوهی و دو دهه خدمت در حج و زیارت

مراسم نکوداشت آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری با عنوان «تجلیل از پنجاه سال حدیث پژوهی و دو دهه خدمت در حج و زیارت» برگزار و در این مراسم به اقدامات و فعالیت‌های این عالم برجسته در پیروزی انقلاب و توسعه حدیت شناسی اشاره شد.

مراسم نکوداشت آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری با عنوان «تجلیل از پنجاه سال حدیث پژوهی و دو دهه خدمت در حج و زیارت» همزمان با روز ولادت حضرت زهرا(س) صبح امروز با حضور علما، شخصیت‌های علمی و سیاسی کشوری به همت سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برگزار و این مراسم به صورت زنده از پخش اینترنتی سازمان حج و زیارت پخش شد.

اخلاق‌مداری از ویژگی‌های آیت‌الله ری‌شهری است

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت انس با قرآن و عشق و دلدادگی به اهل بیت (ع) را زمینه ساز شخصیت آیت‌الله ری شهری عنوان کرد و گفت: اخلاق‌مداری از ویژگی‌های آیت‌الله ری‌شهری است که ما این امر را در بعثه رهبر معظم انقلاب به خوب حس می‌کردیم. علاوه بر این، رعایت حقوق زائر و اسراف‌نشدن بیت‌المال را می‌توان از دیگر محسنات ایشان برشمرد.

وی با بیان اینکه بازمهندسی برنامه‌ها در بعثه از فعالیت‌های درخشان و ماندگار آیت‌الله ری شهری است، افزود: آیت‌الله ری شهری در سال ۸۸، فعالیت همیشگی خود در حج را تغییر داد و با نگاهی به داخل، پیام جدیدی به مجموعه حج و زیارت داشت.

پیام رئیس جمهور به مراسم نکوداشت آیت الله محمدی ری شهری

در ادامه این مراسم، متن پیام رئیس جمهور به مراسم نکوداشت آیت الله محمدی ری شهری قرائت شد که در بخشی از آن آمده است:
«یاد کردن از دوستی که از آغاز آشنایی ما ۵۸ سال می‌گذرد برای من خاطره‌انگیز و شورآفرین است. نکوداشت پژوهشگران دینی بسان آیت الله محمدی ری شهری، بزرگداشت علم و تلاش و معنویت و تقوا است؛ قرآن‌پژوهی پرتلاش و محدثی خوش ذوق همراه با شجاعت و مدیریت در صحنه عمل. بی‌گمان کوشش‌های خستگی‌ناپذیر این عالم ربانی، سرمشق نسل جوان در خدمت به دین و میهن خواهد بود».

زندان ساواک هم مانع آیت‌الله ری شهری برای فعالیت در حدیث‌پژوهی نشد

سپس آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه از دیدگاه آیت‌الله ری‌شهری ظرفیت حدیث در ابعاد اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و دیگر ابعاد زندگی نقش تأثیرگذاری دارد، گفت: باید ائمه را به اندازه شناخت از روایت بشناسیم و هر چه این شناخت بیشتر باشد، به درجات بالاتری خواهیم رسید. بر همین اساس، باید به احادیث توجه ویژه‌ای شود و در کنار قرآن به آنها پرداخت.

وی با اشاره به اینکه امروز به برکت تأسیس دارالحدیث، آشنایی نسبی به احادیث حاصل شده است؛ تا جایی که برخی دانشجویان با فقه الحدیث، غریب الحدیث، اصطلاحات حدیث انس گرفتند، افزود: آیت‌الله ری‌شهری با توجه به غربت احادیث، اقدام به حدیث پژوهی کردند که جرقه این اقدام در نجف زده شد و حتی با وجود اینکه ایشان در زندان ساواک بودند، دست از فعالیت برنداشتند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه آیت‌الله ری شهری غیر از فعالیت‌های خود شاگردانی هم تربیت کرده است، تصریح کرد: رونق‌بخشیدن به دانشگاه، فعالیت در فضای حقیقی و مجازی،و همچنین انتشار دانش‌ها از قم به همه جهان از دیگر تلاش‌های آیت‌الله ری‌شهری به شمار می‌رود.

آیت‌الله ری‌شهری با وجود کسالت برای نگارش آثار وحدت آفرین تلاش می‌کند

در ادامه این برنامه، حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر، نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به نقش آیت‌الله ری‌شهری در انقلاب اسلامی، گفت: من در حج و زیارت خط فکری و مدیریتی ایشان را دنبال کردم و در مسائل اجرایی و سیاسی حج از ایشان الگو گرفتم.

وی با بیان اینکه در دوره مسؤولیت آیت‌الله ری‌شهری یک هزار و ۴۰۰ اثر با مضامین احادث و قرآن پروهش و حج منتشر شد، ادامه داد:ایشان به مسائل مالی حساسیت خاصی داشت تا جایی که حقوقی که بعد از انقلاب گرفته بود در پایان کار به بیت المال بازگرداند. همچنین رفتار ایشان در برابر سعودی‌ها نیز نمونه بود. به طوری که تصمیم قاطعانه اخذ می‌کرد و مصمم بود و حتی فراجناحی عمل می‌کرد.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر با اشاره به کسالت جسمی آیت‌الله ری شهری، گفت: ایشان با وجود کسالت جسمی همچنان فعالیت دارد و کار را تعطیل نکرده است و با قوت و قدرت به ادامه فعالیت‌ها اصرار دارد تا به نوعی علاوه بر توسعه درک و مفاهیم حدیث و قرآن، آثاری وحت‌آفرین بین شیعه و سنی ارائه دهد.

آیت‌الله ری‌شهری با دانایی و ایثار انقلاب را از خطری بزرگ نجات داد

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام محمدجواد محمدی گلپایگانی با بیان اینکه آیت‌الله ری‌شهری با دانایی و ایثار انقلاب را از خطری بزرگ نجات داد، گفت: ایشان در مسأله جانشینی حضرت امام خمینی(ره) و بحرانی که به وجود آمده بود، موضوع را مدیریت کرد و اجازه نداد دشمنان انقلاب راه به جایی ببرند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله ری‌‍شهری در حوزه حدیث پژوهی اقدامات ماندگار و اثربخشی دارد، افزود: میزان الحکمه را می‌توان اثری ماندگار و مهم در حوزه کتاب‌های اسلامی به ویژه حدیث‌شناسی دانست که در این زمینه باید برای خلق این اثر از آیت‌الله ری‌شهری تقدیر کرد.

امیدوارم با توجه به جایگاه ویژه مقام معظم رهبری، پرچم انقلاب اسلامی از دست رهبری به ایشان تحویل داده شود

در پایان این مراسم نیز آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی با بیان اینکه ایده تأسیس دانشکده حدیث در بازدید از مؤسسه آل البیت (ع) بود، گفت: در هنگام تأسیس این دانشکده اصلا فکر نمی‌کردم که به این جایگاه علمی برسد و حدیث پژوهی تا این اندازه مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دارالحدیث به نوعی دارالقرآن هم به شمار می‌رود و توانسته جریانی در بین دانشجویان ایجاد کند، تصریح کرد: در وصیت خود نوشته‌ام این کار ادامه پیدا کند تا ان شاءالله این امانت به دست صاحب اصلیش برسد و من معتقدم که ظهورحضرت ولی عصر ان شاءالله نزدیک است و امیدوارم با توجه به جایگاه ویژه رهبر معظم انقلاب، پرچم انقلاب اسلامی از دست مقام معظم رهبری به امام عصر(عج) تحویل داده شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :