روش‏هاى برخورد ابن تيميه با احاديث نبوى - صفحه 100

گفته كه بيش از 30 نفر آن را از انس بن مالك روايت كرده اند. ذهبى نيز آن را «صحيح» شمرده و خوارزمى گفته است كه اين حديث با 120 سند نقل شده است.» ۱ نمونه دوم : ابن تيميه، وجود صاحب الزمان امام مهدى (عج) را انكار كرده، و مى گويد: «محمد بن جرير طبرى و ديگران از اهل علم گفته اند كه حسن عسكرى بدون فرزند بود و نسل او بر جاى نماند» ۲ اولاً اين سخن دروغ است كه به طبرى نسبت داده شده، زيرا ابدا طبرى چنين سخنى نگفته است.
ثانيا ابن تيميه، با اينكه تفسير طبرى را صحيح ترين تفسير دانسته، ۳ ولى بارها فضائل اهل بيت موجود در آن را ردّ مى كند! ۴ چگونه است كه اينجا سخن طبرى، به فرض صحت نسبت، معتبر شده است؟
ثالثا اين «ديگران از اهل علم» چه كسانى هستند؟ چرا معرّفى نمى شوند و به كتاب هايشان استناد داده نمى شود؟! ۵
نمونه سوم : ابن تيميه سفر براى زيارت پيامبر را حرام مى داند و ادعا مى كند چون اين سفر حرام است، نماز در آن شكسته نمى شود! و ادعا مى كند همه روايات رسيده مبنى بر استحباب سفر، جعلى و دروغ است. ۶ ابن تيميه براى اثبات ادعاى خود، مبنى بر معصيت بودنِ سفرِ زيارتِ پيامبر، با استناد به حديثى از كتاب «التّذكرة» مى گويد «امام ابى الوفاء ابن عقيل حنبلى» صاحب كتاب مزبور اين روايت را آورده است» ۷ شيخ

1.ـ السلفية، ۶۴۴

2.ـ منهاج السنة، ۴/۸۷.

3.ـ مقدمة فى اصول التفسير، ص ۵۱.

4.ـ تحت عنوان «روش سيزدهم» شواهدى در اين مورد نقل خواهد شد.

5.ـ ثامر هاشم حبيب العميدى در كتاب «دفاع عن الكافى» سخنان بيش از ۱۲۰ تن از دانشمندان اهل تسنّن را آورده كه به ولادت فرزند امام حسن عسكرى عليه السلام شهادت داده اند. ر. ك. همان كتاب، باب اول، نيز كتاب «مهدى منتظر در انديشه اسلامى» نوشته ثامر هاشم عميدى، ترجمه محمد باقر محبوب القلوب.

6.ـ جهت اطلاع كافى از سخن ابن تيميه و جواب آن ر.ك. الغدير، ۶/۸۶ تا ۲۰۷.

7.ـ الغدير، ۵/۱۲۵، الزيارة، ص ۱۲۱

صفحه از 113