روش‏هاى برخورد ابن تيميه با احاديث نبوى - صفحه 102

مشاور موسى بود و نيز در زمان غيبت موسى، جانشين وى به حساب مى آمد. ۱ اما ابن تيميه مى گويد: «در اين حديث، هيچ مزيّتى براى على نيست و در آن اشاره اى به استخلاف و جانشينى نشده، پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم وسلم فقط خواسته بگويد كه با على اُنس دارد، و منظور ديگرى نداشته است.» ۲ نمونه دوم : پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم به على عليه السلام فرمود: «انتَ مِنّى و اَنَا منكَ» ابن تيميه مى گويد: «در اين حديث، مزيّتى براى على نيست و مراد پيامبر، اُخوّت دينى بوده است و در اين امر، همه مسلمانان مشتركند». ۳ پاسخ اين سخن، در همين حديث است: «اِنه منّى و اَنَا منه، و هُو وليُّكُمْ بعدى»۴ بديهى است كه اين ولايت، به معناى سرپرستى است كه به يك نفر اختصاص دارد، نه همه مسلمانان.
نمونه سوم : در احاديث مربوط به آيه تطهير، ابن تيميه مى گويد: «اراده خداوند مبنى بر تطهير، دليل بر انجام آن نيست، بلكه تنها امر به اين عمل كرده است، نه اينكه خبر از وقوع آن داده باشد» ۵ نمونه چهارم : احاديثِ مربوط به آيه مباهله را اكثر تفاسير نقل كرده اند. زمخشرى اعتراف كرده كه در اين حديث، دليل قوى بر اثبات فضيلت اصحاب كساء است. ۶ مسلم و ترمذى نيز ـ كه از صاحبان صحاح ستّه اند ـ اين ماجرا را نقل كرده اند، ۷ ولى ابن تيميه مى نويسد: «پيامبر اين چهار نفر را دعوت نكرد تا فضيلتى براى آن ها ثابت

1.ـ بحث كافى در اين زمينه را در الغدير ۳/۱۹۵ تا ۲۰۲ و نيز المراجعات ص ۱۹۹ مراجعه ۲۷ ببينيد.

2.ـ منهاج ۸/۲۹۷ (معادل ۴/۸۷ ط قديم)

3.ـ منهاج السنة، ۳/۸، ط قديم.

4.سنن ترمذى، ۵/۳۷۱۲، مسند احمد، ۴/۴۳۸، خصائص نسائى، ص ۲۳ و ۲۴.

5.ـ منهاج السنة، ۲/۱۱۷، ط قديم. در پاسخ اين سخن رجوع كنيد به كتاب آيه التطهير، نوشته سيد على موحد ابطحى، كتاب فاطمه زهرا عليها السلام تاليف علامه امينى با مقدمه و پاورقى وتعليقات دكتر محمد امينى نجفى ص ۶۷ تا ۷۳، كتاب اهل البيت فى آية التطهير از سيد جعفر مرتضى عاملى و نيز پايان نامه نگارنده تحت عنوان «بررسى آيه تطهير و شعر شعراى عرب پيرامون آن»

6.ـ الكشاف، ۱/۳۷۰.

7.ـ صحيح مسلم، ۴/۱۸۷۱، سنن ترمذى، ۵/۲۲۵.

صفحه از 113