روش‏هاى برخورد ابن تيميه با احاديث نبوى - صفحه 105

ولى با همه اينها ابن تيميه به آن استناد مى كند.
نمونه دوم : برخى از علماى اهل سنت از جمله ابن تيميه روايت مى كنند كه پيامبر فرموده است: اصحابى كالنجوم فَبِايّهِم اقْتَدَيْتُم اهتَدَيْتُمْ يعنى: صحابيان من مانند ستاره ها هستند، به هر كدام اقتدا كنيد هدايت مى شويد. ۱ در مورد اين روايت توجّه به چند نكته ضرورت دارد:
1 ـ آيا منافقان كه در قرآن بارها از ايشان نام برده شده، صحابه پيامبر صلى الله عليه و آله وسلموسلم نبودند؟
2 ـ آيا «حديث حوض» ۲ كه خود ابن تيميه بارها به آن اشاره كرده و صحيح شمرده، ۳ دلالت روشن بر فرجام زشت بعضى از صحابه ندارد؟
3 ـ آيا طلحه و زبير و عايشه كه به جنگ على عليه السلام رفتند صحابى نبودند؟ در اين صورت، به كدام يك از اين صحابه بايد اقتدا كرد؟
4 ـ آيا معاويه كه صحابى است و با على عليه السلام جنگيده، و طبق حديث عمّار، ۴ طغيان گر و ظالم است، مى تواند مورد اقتدا قرار گيرد؟ ۵ آيا مى توان گفت كه هم اقتدا به معاويه سبب هدايت است و هم اقتدا به اميرالمؤمنين! با وجودى كه اين دو با هم جنگ كرده اند؟

1.ـ در نقد اين حديث و روايات مشابه آن ر.ك. الغدير ۵/۳۰۰ و ۳۵۵، ۱۰/۷۶ و ۲۷۰.

2.ـ بخارى در صحيح خود نقل كرده كه پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم رؤيايى را كه ديده بود، چنين تبيين كرد: ديدم بر سر حوض، ايستاده بودم. مردانى از شما را آوردند. وقتى خواستم به ايشان آب بدهم، آنها را بردند. گفتم: اى خدا اصحابم، ندا آمد: آيا نمى دانى بعد از تو چه كردند؟ السلفية، ص ۷۰۳ با استناد به صحيح بخارى و مسلم و مسند احمد بن حنبل.

3.ـ علم الحديث (ابن تيميه)، ص ۷۲.

4.ـ در «روش شانزدهم» به اين حديث اشاره خواهد شد.

5.ـ براى اطلاع از خطاهاى صحابيان نگاه كنيد به السلفية، ص ۶۹۷ تا ۷۰۱، نيز به كتاب «الافتراء على الشّيعة لِمَصلحةِ مَنْ؟» و كتاب «عداله الصّحابة» از احمد حسين يعقوب، وكيل اردنى

صفحه از 113