روش‏هاى برخورد ابن تيميه با احاديث نبوى - صفحه 107

چون قدامة صحابى است و بدرى است، حد بر او جارى نمى شود. اين حديث نجوم را ابوهريره جعل كرده و على عليه السلام بارها ابوهريره را تكذيب نموده است». ۱ «مغيره بن شعبه اسلام صحيح ندارد، به غدر وحيله معروف است، برمنابر،على عليه السلام را لعن مى كند تا هنگامى كه مرگش فرا رسد، اكثر عمرش را در فسق و فجور و شهوت رانى گذرانده و طاعت خدا نكرده، آيا باز هم مى شود او را از صحابيان به شمار آورد كه نبايد در فسق آنان سخن بگوييم! و لازم است به ايشان اقتدا كنيم تا هدايت شويم!» ۲ آيا عقلاً ممكن است كه هم مغيره هدايت گر باشد و هم على عليه السلام ؟!

روش سيزدهم: رد كردن احاديث كتاب هايى كه خود معتبر مى داند

ابن تيميه تفسير محمد بن جرير طبرى را از صحيح ترين تفاسير برشمرده كه سخنان سلف را با سندهاى صحيح آورده و در آن بدعت نيست و از افراد متّهم به كذب، نقل نكرده است. ۳و در اسلام، زبان راستگو دارد و قابل اعتماد است ۴ و موضوعات را نقل نمى كند. ۵ با وجود اين سخن، احاديثى را كه طبرى، با سندهاى مختلف آورده، نمى پذيرد. به نمونه هاى زير توجه كنيد:
نمونه اول : ذيل آيه «تَعِيَها اُذُنٌ واعِيَة»۶ ، پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم فرمودند: «اُذُنُكَ يا على». ابن تيميه اين حديث را به اجماع اهل علم ساختگى و موضوع مى داند. ۷ در حالى كه طبرى از سه طريق آن را ذكر مى كند! ۸ نمونه دوم : در مورد شأن نزول آيه ولايت ۹ مى گويد: حديثِ تصدّق على در نماز به

1.ـ شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ۲۰/۲۳ و ۲۴.

2.ـ شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ۲۰/۱۰، در همين كتاب از ص ۱۰ تا ۳۵ بحث بسيار جالبى در نقد حديث نجوم آمده، كه در آن مطاعن صحابه و اختلاف آنان و اعتراض و مذمت و سبّ و لعن ايشان به يكديگر ذكر شده است.

3.ـ مقدمة فى اصول التفسير، ص ۵۱.

4.ـ منهاج السنه، ۷/۱۷۸.

5.ـ منهاج السنة، ۷/۱۳.

6.ـ حاقُة /۱۲.

7.ـ منهاج السنة، ۷/۷۱.

8.ـ تفسير طبرى، ۲۹/۳۵.

9.ـ مائده /۵۵.

صفحه از 113