روش‏هاى برخورد ابن تيميه با احاديث نبوى - صفحه 108

اتفاق اهل علم، موضوع است. ۱ رشاد سالم ـ محقق كتاب منهاج السنة ـ در پاورقى مى گويد: طبرى در تفسيرش پنج روايت آورده كه مقصود از آيه را على بن ابيطالب مى دانند. ۲ اين روايت را علاوه بر طبرى، واحدى، ثعلبى، زمخشرى، رازى، بيضاوى، بغوى، سيوطى، شوكانى، آلوسى، احمد حنبل و ابن اثير جزرى هم آورده اند، و هيچ كدام طعنى بر حديث فوق وارد ننموده اند. ۳ نمونه سوم: در شأن نزول آيه «و لِكُلِّ قومٍ هادٍ»۴ روايت «انه علىّ» را موضوع مى شمارد و تكذيب و ردّ آن را واجب مى داند، ۵ با آن كه طبرى در تفسيرش نقل كرده است. ۶

روش چهاردهم : استناد به قول افراد ضعيف و دروغگو

ابن تيميه پيوسته شيعيان را دروغگو مى شمارد، ۷ و ايشان را متهم به نقل از دروغگويان معروف مى كند ۸ ، اما خودش از افرادى نقل مى كند كه به تصريح محدّثان اهل سنت، به دروغ گويى شهرت دارند.
نمونه اول : ابن تيميه در مورد امام حسن عسكرى عليه السلام مى نويسد: «عبدالباقى ابن قانع گفته كه حسن عسكرى فرزند نداشت و از او نسلى باقى نماند!» ۹ بايد دانست كه ابن قانع مردى اُموى مذهب است كه برقانى و دارقطنى، او را ضعيف و خطاكار شمرده اند.
ابن حزم او را منكر الحديث مى داند و مى گويد: همه اصحاب حديث، روايت او را ترك كرده اند، زيرا در حديث او دروغ و وضع، روشن است. ابن فتحون گويد: احدى را

1.ـ منهاج السنّة، ۷/۱۱. ر.ك. مقدمه فى اصول التفسير، ص ۳۱.

2.ـ منهاج السنة، ۷/۱۱.

3.ـ بحث كامل را به همراه ۶۶ نفر از علماى اهل سنت كه روايت فوق را نقل كرده اند، در الغدير، ج ۳/۱۵۵ تا ۱۶۲ ببينيد.

4.ـ رعد /۷.

5.ـ منهاج السنه، ۷/۷۱.

6.ـ تفسير طبرى، ۱۳/۷۲.

7.ـ منهاج السنه، ۱/۸، ۱/۹، ۱/۵۹، ۱/۶۲، ۱/۶۶، ۱/۶۸.

8.ـ مثلاً در منهاج السنة، ۱/۹۵، ۷/۱۰ ـ نمونه هاى اين سخن بسيار است.

9.ـ منهاج السنة، ۴/۸۷.

صفحه از 113