روش‏هاى برخورد ابن تيميه با احاديث نبوى - صفحه 83

رسول خدا، ادعاى اجماع هم كرده، و همه احاديث مربوطه را جعلى شمرده است. اما اصلاً ابن تيميه كيست كه در امور مذهبى به او و گفته هايش توجه شود و يا مورد اعتماد قرار گيرد؟ آيا غير از اين است كه همه بزرگان مذهب، گفتار بى اساس و دلائل فاسدش را روشن كرده اند؟ چنانچه عزالدين بن جماعة مى گويد: ابن تيميه بنده اى است كه در اثر كثرت دروغ و افتراء، خداوند او را در پستى و حرمان جا داده است. ۱ عالم بزرگ اهل سنت، شيخ تقى الدين سبكى نيز در ردّ فتواى ابن تيميه مبنى بر حرمت سفر زيارت رسولخدا كتاب جداگانه اى با عنوان شفاء السقام فى زياره خيرالانام نگاشته، و اقوال ابن تيميه را مردود ساخته است. عزالدين بن جماعة عالم بزرگ اهل سنت، مى گويد: اين كتاب با بهترين و منطقى ترين دلائل، راه درست را نشان داده است. ۲ دانشمند معروف اهل سنت در قرن نهم، امام ابوبكر تقى الدين حصنى دمشقى كتابى با عنوان «دفع الشبه عن الرسولِ والرسالة» دارد كه سخنان ابن تيميه در مورد پيامبر صلى الله عليه و آله وسلمرا پاسخ داده است. ۳ وى، حتّى در عناوين كتاب، ابن تيميه را به عوام فريبى، تزوير، كژراهى و مانند آن نسبت داده و فتاواى چهار فقيه بزرگ از چهار مذهب اهل تسنّن قاهره در مورد كفر او را نقل كرده است.
حصنى در اين كتاب مى نويسد: من در گفته هاى اين فرد خبيث كه در قلبش مرض گمراهى نهفته است نگاه كردم، او كسى است كه براى فتنه گرى به دنبال متشابهات قرآن و سنّت است و عده اى از عوام از او تبعيت كرده اند و نيز بعضى از غير عوام، كه خداوند هلاكت آنها را اراده كرده است. ۴ شيخ الاسلام امام ابوالحسن على بن اسماعيل قونوى، ابن تيميه را از جاهلانى

1.ـ الغدير، ۵/۱۱۶

2.ـ الجوهرالمنّظم فى زيارة القبر المكّرم، ص ۱۲، الغدير، ۵/۱۱۷.

3.ـ چاپهاى قبلى اين كتاب به نام «دفع شُبَهِ مَن تشبّه و تَمَرَّد» مى باشد.

4.ـ دفع الشبه عن الرسول، ص ۸۳

صفحه از 113