روش‏هاى برخورد ابن تيميه با احاديث نبوى - صفحه 86

مى خواند. ۱ و سرانجام ـ به گزارش صفدى ـ او را «ابن منجّس» مى نامد. ۲ با اين كه اين كتاب، مفصّل است، ولى جلد اوّل و بخشى از جلد دوّم (از چاپ چهار جلدى) شامل مقدّمات و مطالب استطرادى است كه هيچ ربطى به مباحث علّامه ندارد.
اين كتاب، يك بار در مصر، توسط «المطبعه الأميرية» در چهار جلد بزرگ چاپ شده است (شامل 1214 صفحه). و يك بار ديگر در سال 1406 ق. توسط دانشگاه محمدبن سعود در عربستان، با تحقيق دكتر محمد رشاد سالم در 9 جلد منتشر شده، كه جلد نهم آن شامل فهارس و نمايه ها است. ۳ ذهبى، خلاصه اى از اين كتاب فراهم آورد كه با عنوان «المنتقى من منهاج الاعتدال فى نقض كلام الرفض و الاعتزال» توسط المطبعه السلفية در 592 صفحه منتشر شده است. همچنين در كتاب «نظرة فى كتاب منهاج السنة» صفحات 18 تا 22، كتابهايى از دانشمندان شيعى و سنّى را كه بر ردّ منهاج السنة نوشته اند، نام مى برد. آقاى سيد على ميلانى نيز «دراسات فى منهاج السنة لمعرفة ابن تيميه» را منتشر كرده، كه مدخلى است بر مجموعه اى مفصّل تحت عنوان «شرح منهاج الكرامة». وى در اين مجموعه، در ضمن توضيح و مستند سازى مطالب علامه حلّى، به سخنان ابن تيميه نيز پاسخ مى گويد. بعضى از مجّلدات اين مجموعه نيز عرضه شده است.

روش هاى برخورد ابن تيميه با احاديث نبوى

ابن تيميه در برابر روايات پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم برخوردهاى شگفت انگيزى دارد، تا آنجا كه حتى ذهبى عالم معروف اهل سنت هم قضاوت خود را در باره ابن تيميه عوض كرد. ذهبى كه معاصر ابن تيميه است، در ابتدا مى گويد: احدى را نديدم كه مثل ابن تيميه در

1.ـ نام كامل علامه حلّى، حسن بن يوسف بن مطّهر است، و لذا گاهى به او «ابن مطّهر» مى گويند. عبارات اخير ابن تيميه، ناظر به همين تعبير است.

2.ـ (الوافى بالوفيات، ج ۱۳، ص ۸۵).

3.ـ در اين گفتار، ـ كه به هر دو چاپ كتاب استناد شده ـ از چاپ چهار جلدى مصر به عنوان «چاپ قديم» ياد مى شود. هر جا كه اين توضيح نيامده، اشاره به چاپ ۹ جلدى سعودى است.

صفحه از 113