مبانى فقه الحديثى آية الله ميرزا مهدى اصفهانى (3) - صفحه 22

موضوع احكام قالبى نيز، انجام دادن و به جاى آوردن اعمالى به عنوان عبادت الهى است مثلاً اگر كسى فعلى حرام را ترك مى كند، اين ترك او ـ چون به علّت امتثال و فرمانبردارى از خداوند است ـ حكم عبادت دارد و عبادت محسوب مى گردد.
واضح است كه شناخت حكم الهى بدون شناخت موضوع آن يعنى معرفت خود حق متعال، امرى لغو و باطل و بيهوده است. بايد شناخت و عرفان واقعى الهى، در آغاز و ابتداى هر امر واجب و لازمى قرار گيرد. البته و صد البته بديهى است كه صِرْف تصديق بسيط به خداوند، كافى نيست. بلكه براى تحقّق واقعى معرفت احكام الهى، بايد تصديق مركّب خداوند ـ يعنى شناخت تصديق به او و شناخت و عرفان كامل او ـ انجام پذيرد. آنگاه كه اين شناخت انجام گرديد، شناخت پيامبر و شناخت امام عليه السلام نيز به ترتيب، متوقف بر شناخت و عرفان خداوند خواهد بود. ۱
اين امر نيز بديهى است كه چنين واسطه اى بايد وجود داشته باشد، زيرا اينان ـ پيامبر و امام معصوم عليهم السلام ـ واسطه رساندن و تبليغ احكام الهى به مردم هستند. پس هركس فاقد اين شناخت باشد، همچون برخى فلاسفه و متكلمين، و يا اصلاً منكر و فاقد چنين شناختى باشد، محال است كه عارف و شناساى احكام الهى گردد، زيرا اين احكام را رسول خدا به مردم مى رساند. بنابراين معرفت خداوند و به دنبال آن معرفت رسول او، اول و ابتداى دين و اساس آن مى باشند. همان گونه كه قبلاً آورديم، طبق آيه شريفه نفر، تفقّه و شناخت در دين لازم و واجب است، نه از باب لزوم و وجوب شرعى، بلكه از نوع

1.ـ دعاى معروف نقل شده از امام صادق عليه السلام چنين است كه حضرتش فرمودند: اللهم عَرِّفنى نَفْسَكَ فَانَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ نَبيَّكَ، اللهم عرّفنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ، اَللّهُمَّ عَرِّفنى حُجَّتكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفنى حُجّتَكَ ضَلَلْتُ عَن دينى (بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۱۴۶ـ ۱۴۷). اول شناخت خدا، بعد از آن شناخت پيامبر و بعد از آن شناخت امام معصوم عليه السلام . خواندن مداوم اين دعا در عصر غيبت امام عصر (عج) براى جلوگيرى از شكّ ويرانگر را، امام صادق عليه السلام به «زراره» ـ ناقل روايت ـ توصيه فرموده اند.

صفحه از 25