قال: فقد رويته عن عليّبن أحمدبن عبداللّه البرقيّ ـ رضي اللّه عنه ـ عن أبيه، عن جدّه أحمدبن أبي عبداللّه، عن أبيه ـ إلى آخره. از اينجا بر مىآيد كه مراد از تعبير «جدّه» ـ كه در مواضع فراوان كتاب (كافى) از او روايت كرده ـ احمد برقى است.
توضيح 2. آيا احمدبن محمّدبن برقى جدّ مادرى او بوده است؟ كه در اين صورت، پدرش عبداللّه، داماد احمد برقى (همسر دختر او) بوده است؛ چنان كه بسيارى از متأخّران پنداشتهاند. (و عبارت فهرست شيخ طوسى در ضمن ترجمه احمدبن محمّدبن خالد برقى بر آن دلالت دارد كه در ضمن طرق خود به او گويد: و أخبرنا هؤلا الثلاثة، عن الحسنبن حمزة العلويّ قال: حدّثنا أحمدبن عبداللّه ابن بنت البرقيّ قال: حدّثني جدّي أحمدبن محمّد.) يا اينكه جدّ پدرى او بوده و عبداللّه پدرش، فرزند احمدبن محمّد بوده است؟
ظاهرا شقّ دوم صحيح است. تصريح جمعى از معاصران او در مواضع فراوانى از اسانيد روايات، بر اين نظر دلالت دارد. از جمله:
ـ در امالى شيخ طوسى، جزء 15 حديث 6، ضمن روايت از حسينبن عبيداللّه، از ابوجعفر محمّدبن بابويه گويد: و بالإسناد قال: حدّثنا عليّبن أحمدبن عبداللّهبن أحمدبن أبي، عبداللّه البرقيّ قال: حدّثني أبي، عن جدّي أحمدبن أبيعبداللّه البرقيّ قال: حدّثنا ابي، عن عليّبن النعمان.
ـ در فهرست نجاشى، ضمن ترجمه محمّدبن خالد برقى، بعد از ذكر كتابهاى او گويد: اخبرنا عليّبن نوح قال: حدثنا الحسنبن حمزة الطبريّ قال: حدّثنا أحمدبن عبداللّهبن أحمدبن أبيعبداللّه محمّدبن خالد البرقيّ قال: حدّثنا أحمدبن أبيعبداللّه، عن ابيه بجميع كتبه.
ـ در مشيخه من لايحضره الفقيه، صدوق در ضمن ذكر طريق خود به محمّدبن مسلم گويد: و ما كان فيه عن محمّدبن مسلم الثقفيّ، فقد رويته عن عليّبن أحمدبن عبداللّهبن أحمدبن أبي عبداللّه، عن أبيه، عن جدّه أحمدبن أبي عبداللّه البرقيّ، عن أبيه محمّدبن خالد، عن العلاء بن رزين، عن محمّدبن مسلم ـ انتهى.