نظرخواهى درباره كتاب كافى و شيخ كلينى - صفحه 36

حاج شيخ مرتضى فرج پور

1) آياتى متعدّد از قرآن مجيد، اعلام مى‏كند كه فهم و درك آن كتاب شريف را افراد مخصوصى واجدند.
1. همانند آيه 43 از سوره مباركه رعد. قل كفى باللّه‏ شهيدا بيني و بينكم و من عنده علم الكتاب كه بر طبق روايات فريقين ۱ منظور از من عنده علم الكتاب، اميرالمؤمنين عليه ‏السلام است.
2. آيه شريفه بل هو آياتٌ بيّنات في صدور الذين أوتوالعلم (عنكبوت (29)/ 49) ۲ اين آيه مباركه نيز اعلان مى‏كند كه فهم معارف و محتوياتى كه خود قرآن مجيد مى‏فرمايد: لارطبٍ و لايابس إلّا في كتاب مبين (انعام (6) / 59) در پيش افراد معيّن و مخصوصى است كه از آنان به الذين أوتوالعلم تعبير آورده شده و پر واضح است كه اين علوم بى‏پايان، همگانى نيست.
3. آيه شريفه لايمسّه إلّا المطهّرون (واقعه (56) / 79)؛ يعنى به غير از مطهّرون، ديگران آن مفاهيم عاليه را در نمى‏يابند و مطهّرون را خود قرآن مجيد معرّفى فرموده است: (احزاب (33) / 33).
با تدبّر در اين آيات شريفه، روشن مى‏گردد كه قرآن مجيد، مبيّن و مفسّر مى‏خواهد و آن تبيين و تفسير، همان احاديث وارده از معصومين عليهم ‏السلام است.
بدين جهت، اشرف انبياء عليهم ‏السلام مى‏فرمايد: أنا مدينة العلم و عليّ بابها. باز آن حضرت صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلممى‏فرمايد: إنّي تارك فيكم الثقلين كتاب اللّه‏ و عترتي... در فوق متواتر بودن اين احاديث شريفه، علّامه قرن چهاردهم، مرحوم ميرحامد حسين، چهار مجلّد از كتاب شريف عبقات‏الانوار را به اين مطلب اختصاص داده و اثبات نموده

1.احقاق الحق ۳ / ۲۸۰ و ۴۵۱، ۱۴ / ۳۶۲ ـ ۳۶۵، ۲۰ / ۷۵ ـ ۷۷؛ كافى ۱ / ۲۲۹؛ امالى صدوق مجلس ۸۳، ح ۳؛ تفسير عيّاشى ۲ / ۲۲۰ ـ ۲۲۱ و مدارك متعدّد ديگر.

2.كافى ۱ / ۲۱۳ ـ ۲۱۴؛ نورالثقلين ۴ / ۱۶۵ ـ ۱۶۶.

صفحه از 36