تاريخ : پنج شنبه 1391/3/11 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 7130
کنگره «بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی» در قزوین برگزارشد

کنگره «بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی» در قزوین برگزارشد

پایگاه حدیث نت: کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی صبح روز شنبه 6 خردادماه در شبستان تازه تأسیس مسجد‌النبی(ص) شهر قزوین با حضور جمعی از علما، فضلا، اساتید، فرهیختگان حوزه و دانشگاه قزوین برگزار شد.

چهار شنبه ۱۰/۰۳/۹۱

پایگاه حدیث نت: کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی صبح روز شنبه ۶ خردادماه در شبستان تازه تأسیس مسجد‌النبی(ص) شهر قزوین با حضور جمعی از علما، فضلا، اساتید، فرهیختگان حوزه و دانشگاه قزوین برگزار شد.کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی

به گزارش پایگاه حدیث نت، در این مراسم سخنان مقام معظم رهبری درباره عبدالجلیل قزوینی رازی به سمع و نظر حاضران رسید که بخشی از سخنان ایشان به این شرح است:
«درباره عبدالجلیل قزوینی رازی کاری که انجام می‌شود کار کاملا شایسته‌ای است، چرا که این شخصیت به لحاظ علمی و ادبی برجسته است، کتاب نقض این عالم بزرگ بیان کننده اعتقادات شیعه است و پاسخ‌دهنده به یک ناصبی و مملو از استدلال‌های منطقی و قابل فهم برای همه است، علاوه بر این متن این کتاب یک متن ادبی و استوار، محکم و قرن ششمی است، وقتی آن فرد ناصبی شبهات را مطرح کرد همه ماندند و گفتند تنها عبدالجلیل قزوینی رازی می‌تواند پاسخگو باشد».
حجت الاسلام و المسلمین «سید محمدحسینی قزوینی» در این مراسم ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزارکننده کنگره، تجلیل از مقام علمی «عبدالجلیل رازی قزوینی» در قم و قزوین را، پاسداشت علمای شیعه و یكی از راههای نشر معارف شیعی در جهان برشمرد.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان كرد: نصیر الدین ابوالرشید عبدالجلیل قزوینی از عالمان و متكلمان برجسته شیعی در سده ششم قمری بوده و از سخنوران و وعاظ معروف زمان خود است. وی متون متعددی در زمینه معارف دینی و شیعی نگاشته كه بسیاری از این متون در حمله مغول به ایران از بین رفته و امروز كتاب «نقض» از این عالم شیعه به یادگار مانده است.
استاد حوزه علمیه قزوین، دفاع از حریم ولایت و تشیع را از خصوصیات بارز این عالم فرهیخته دانست و افزود: عبدالجلیل رازی قزوینی تلاش فراوانی در حوزه پاسخگویی به شبهات كرده و بارها ازمكتب تشیع و ولایت دفاع استواری كرده است.
وی قزوین را یكی از شهرهای ولایتمدار و عالم خیز برشمرد و افزود: شهر قزوین و شهر زابل دو شهری بودند كه مردم آن در نشر معارف دینی، تشیع و ولایتمداری پیشگام بوده و همیشه خواهند بود.
حجت‌الاسلام سید موسی ابراهیمی مدیر حوزه علمیه قزوین، حجت‌الاسلام محمد‌تقی سبحانی معاون فرهنگی، ارتباطات و امور بین الملل مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، محمد جواد حضرتی محقق و پژوهشگر در عرصه ادبیات و فرهنگ و محمد‌علی علیپور عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و حجة الاسلام والمسلمین حسینی‌ قزوینی مدرس حوزه علمیه قزوین، سخنرانان بخش دوم این کنگره در قزوین بودند.
آیت الله باریک بین نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین و آیت الله محمدی تاکندی و جمعی از علما، فضلا، اساتید، فرهیختگان حوزه و دانشگاه قزوین نیز در این کنگره حضور داشتند.
یاداوری می شود، بخش اول کنگره بزرگداشت عبدالجلیل قزوینی رازی روز پنج شنبه ۴ خردادماه در تالار علامه مجلسی مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث برگزار شد. همچنین سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع دست اندرکاران این کنگره در قالب پیام کنگره توسط حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری قرائت شد. این كنگره كه با سخنرانی آیت الله العظمی سبحانی، آیت الله استادی، آیت الله محمدی ری شهری آغاز شده بود، عصر پنج شنبه با سخنرانی علی لاریجانی ریس مجلس شورای اسلامی به كار خود پایان داد.
این کنگره از سلسله کنگره های بزرگداشت عالمان بزرگ ری است که به همت موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث و آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می شود و در آن از جدیدترین تحقیق شکل گرفته درباره کتاب «نقض» و دستاوردهای علمی کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی رونمایی شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :