21
فرهنگ‌ نامه امنيت ملّي

۲.تفسير القمىـ درباره اين سخن خداوند متعال : «و اگر به آنان خوبى رسد ، مى‏گويند : «اين ، از نزد خداست» ، و اگر به آنان ، گزندى برسد ، مى‏گويند : «اين ، از جانب توست» . بگو : «هر دو از جانب خداست»» ـ :از پيشوايان معصوم ، روايت شده است كه فرمودند : «خوبى‏ها در كتاب خدا بر دو گونه‏اند ، و بدى‏ها نيز دوگونه . از جمله خوبى‏ها كه خداوند نام برده ، تن‏درستى و سلامت و امنيّت و گشايش [رفاه] و روزى است . خداوند ، اينها را خوبى ناميده است ، «و اگر بدى [و گزندى] به آنها برسد» ، مقصودش از بدى در اين‏جا ، بيمارى و ترس و گرسنگى و سختى است .

۳.پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله :هر كس شب و روزِ خود را سپرى كند و از سه چيز ، برخوردار باشد ، نعمت دنيا را كامل دارد : كسى كه بام و شامش را در تن‏درستى و آسايشِ خاطر بگذراند ۱و خوراكِ روزانه خود را داشته باشد . حال اگر چهارمين نعمت را هم داشته باشد ، نعمت دنيا و آخرت بر او كامل شده است و آن نعمت ، اسلام است .

۴.پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله :دو نعمت‏اند كه قدرشان ناشناخته است ۲: امنيّت و سلامت .

1.يعنى امنيّت جانى و مالى داشته باشد .

2.يا : قدرشناسى و سپاس‏گزارى نمى‏شوند .


فرهنگ‌ نامه امنيت ملّي
20

۲.تفسير القمّيـ في قَولِهِ تَعالى :«وَإِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُواْ هَـذِهِ مِنْ عِندِ اللَّهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُواْ هَـذِهِ مِنْ عِندِكَ قُلْ كُلٌّ مِّنْ عِندِ اللَّهِ »۱ـ :عَنِ الصّادِقينَ عليهم ‏السلام أنَّهُم قالوا : الحَسَناتُ في كِتابِ اللّه‏ِ عَلى وَجهَينِ ، وَالسَّيِّئاتُ عَلى وَجهَينِ ، فَمِنَ الحَسَناتِ الَّتي ذَكَرَهَا اللّه‏ُ : الصِّحَّةُ وَالسَّلامَةُ وَالأَمنُ وَالسَّعَةُ وَالرِّزقُ ، وقَد سَمّاهَا اللّه‏ُ حَسَناتٍ ، «وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ»يَعني بِالسَّيِّئَةِ هاهُنا : المَرَضَ وَالخَوفَ وَالجوعَ وَالشِّدَّةَ . ۲

۳.رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله :مَن أصبَحَ وأمسى وعِندَهُ ثَلاثٌ فَقَد تَمَّت عَلَيهِ النِّعمَةُ فِي الدُّنيا : مَن أصبَحَ وأمسى مُعافىً في بَدَنِهِ ، آمِنا في سِربِهِ ۳، عِندَهُ قوتُ يَومِهِ ، فَإِن كانَت عِندَهُ الرّابِعَةُ فَقَد تَمَّت عَلَيهِ النِّعمَةُ فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ ؛ وهُوَ الإِسلامُ . ۴

۴.عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله :نِعمَتانِ مَكفورَتانِ ۵؛ الأَمنُ وَالعافِيَةُ . ۶

1.. النساء: ۷۸.

2.. تفسير القمّى: ج ۱ ص ۱۴۴، بحار الأنوار: ج ۵ ص ۲۰۲ ح ۲۷ .

3.. أصبح آمِنا في سِربِهِ أي في نفسه . وفلانٌ آمِنُ السِّربِ : لا يُغزى مالُهُ ونَعَمُهُ لِعِزِّهِ (لسان العرب : ج ۱ ص ۴۶۳ «سرب») .

4.. الكافى : ج ۸ ص ۱۴۸ ح ۱۲۷ عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق عليه ‏السلام ، تحف العقول : ص ۳۶ وفيه «الإيمان» بدل «الإسلام» ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۱۳۹ ح ۱۵ وراجع : كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۴۶۹ ح ۵۹۱۶ وسنن ابن ماجة : ج ۲ ص ۱۳۸۷ ح ۴۱۴۱ .

5.. قال العلّامة المجلسي قدس‏سره : «مكفورتان» أي مستورتان عن الناس، لا يعرفون قدرهما، أو لا يشكرهما الناس لغفلتهم عن عظم شأنهما (بحار الأنوار: ج ۸۱ ص ۱۷۰).

6.. الخصال : ص ۳۴ ح ۵ عن إسماعيل بن مسلم عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم ‏السلام ، بحار الأنوار : ج ۸۱ ص ۱۷۰ ح ۱ .

  • نام منبع :
    فرهنگ‌ نامه امنيت ملّي
    سایر پدیدآورندگان :
    شيخي،حميد رضا (مترجم)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    1000
    قیمت :
    12000 ریال
تعداد بازدید : 17894
صفحه از 112
پرینت  ارسال به