۵۰۸.جابِرُ بنُ سَمُرَة :إنَّ النَّبيَّ صلى الله عليه و آله كانَ إذا صَلَّى الفَجرَ جَلَسَ في مُصَلاّهُ حَتّى تَطلُعَ الشَّمسُ حَسَنًا ۱ .
۵۰۹.الإمام عليّ عليه السلام :التَّعقيبُ بَعدَ الغَداةِ وبَعدَ العَصرِ يَزيدُ فِي الرِّزقِ ۲ .
۵۱۰.الإمام الباقر عليه السلام :الدُّعاءُ بَعدَ الفَريضَةِ أفضَلُ مِنَ الصَّلاةِ تَنَفُّلاً ۳ .
۵۱۱.الإمام الصادق عليه السلام :ما عالَجَ النّاسُ شَيئًا أشَدَّ مِنَ التَّعقيبِ ۴ .
۵۱۲.عنه عليه السلام :التَّعقيبُ أبلَغُ في طَلَبِ الرِّزقِ مِنَ الضَّربِ فِي البِلادِ ۵ .
۵۱۳.عنه عليه السلام :إنَّ اللّهَ عز و جل فَرَضَ عَلَيكُمُ الصَّلَواتِ الخَمسَ في أفضَلِ السّاعاتِ ، فَعَلَيكُم بِالدُّعاءِ في أدبارِ الصَّلَواتِ ۶ .
۵۱۴.عنه عليه السلام :مَن صَلّى صَلاة فَريضَةٍ وعَقَّبَ إلى اُخرى فَهُوَ ضَيفُ اللّهِ ، وحَقٌّ عَلَى اللّهِ أن يُكرِمَ ضَيفَهُ ۷ .
۵۰۸.جابر بن سمره:پيامبر صلى الله عليه و آله هرگاه نماز صبح مى گزارد ، در نمازگاهش مى نشست تا خورشيد، نيك درآيد.
۵۰۹.امام على عليه السلام :ذكر و دعاء پس از نماز صبح و عصر ، روزى را افزون مى كند.
۵۱۰.امام باقر عليه السلام :دعا كردن پس از نماز واجب، برتر از نماز مستحبى خواندن است ۸ .
۵۱۱.امام صادق عليه السلام :مردم به چيزى سخت تر(يا سودمندتر) از ذكر و دعاى پس از نماز ، نپرداخته اند .
۵۱۲.براى روزى جستن، دعاى پس از نماز ۹ ، كاراتر از سفر به شهرهاست ۱۰ .
۵۱۳. خداوند عز و جل ، نمازهاى پنجگانه ۱۱ را در بهترين زمانها بر شما واجب كرده است . پس پيوسته در پى نمازها، دعا كنيد .
۵۱۴.هر كس نمازى واجب بگزارد و تا نماز واجب ديگرى به ذكر و دعا بپردازد، مهمان خداست و بر خداوند سزد كه مهمانش را گرامى بدارد.
1.صحيح مسلم : ۱ / ۴۶۴ / ۲۸۷ ، سنن النسائي : ۳ / ۸۰ ، مسند ابن حنبل : ۷ / ۴۳۲ / ۲۱۰۰۲ و ص ۴۴۱ / ۲۱۰۵۹ ، السنن ا لكبرى : ۲ / ۲۶۴ / ۳۰۲۱ .
2.الخصال : ۵۰۴ / ۲ عن سعيد بن علاقة .
3.الكافي : ۳ / ۳۴۲ / ۵ ، التهذيب : ۲ / ۱۰۳ / ۳۸۹ ، الفقيه : ۱ / ۳۲۸ وزاد في آخره «وبذلك جرت السنّة» كلّها عن زرارة ، دعائم الإسلام : ۱ / ۱۶۶ .
4.التهذيب : ۲ / ۱۰۴ / ۳۹۳ عن عبداللّه بن محمّد .
5.التهذيب : ۲ / ۱۰۴ / ۳۹۱ عن الوليد بن صبيح وزاد في آخره «يعني بالتعقيب الدعاء بعقب الصلاة» ولعلّه من الشيخ رحمه اللهو ص ۱۳۸ / ۵۳۹ ، الفقيه : ۱ / ۳۲۹ / ۹۶۶ وفيهما «الجُلوسُ بَعدَ صَلاةِ الغَداةِ في التَّعقيبِ والدُّعاءِ حَتّى تَطلُعَ الشَّمسُ . . .» ، دعائم الإسلام : ۱ / ۱۷۰ وفيه «التَّعقيبُ بَعدَ صَلاةِ الفَجرِ أبلَغُ . . .» ، عوالي اللآلي : ۱ / ۳۳۲ / ۸۶ وفيه «التَّعقيبُ بَعدَ الصَّلاةِ . . .» .
6.الخصال : ۲۷۸ / ۲۳ عن حمّاد بن عيسى ، تفسير القمّي : ۱ / ۶۷ وليس فيه «الخمس» .
7.الكافي : ۳ / ۳۴۱ / ۳ ، التهذيب : ۲ / ۱۰۳ / ۳۸۸ ، المحاسن : ۱ / ۱۲۳ / ۱۳۶ كلّها عن منصور بن يونس عمّن ذكره ، عوالي اللآلي : ۱ / ۳۳۲ / ۸۷ .
8.در «الفقيه» در پايان روايت افزوده است و «سنّت نيز بر اين جارى است».
9.ترجمه تعقيب به دعاى پس از نماز بر اساس آنچه در آخر نقل «تهذيب» آمده است صورت گرفت. گويا آنچه در آخر حديث آمده بيانى از شيخ طوسى مؤلف «تهذيب» باشد .
10.در نقلى ديگر از «تهذيب» و نيز نقل «الفقيه» چنين آمده است: «به تعقيب و دعا نشستن پس از نماز صبح تا طلوع آفتاب ...» و در نقل «دعائم الاسلام» آمده است: «ذكر و دعاى پس از نماز صبح رساتر...».
11.تفسير قمى قيد «پنجگانه» را ندارد.