15
الصلاة في الكتاب و السنة با ترجمه فارسي

الغفلات غير الاختياريّة مهما كانت كثيرة فإنّها تضمحلّ وتنتهي بالرحمة
الإلهيّة فقد تبرق بارقة خيرٍ فيتوجّه الإنسان حينئذاك إلى اللّه سبحانه ، وإذا حاول جاهدا أن لا تنطفئ هذه البارقة الربّانيّة فإنّ الشيطان يتركه وعندئذٍ تتبدّل هذه البارقة شيئا فشيئا إلى النور الدائم والحضور الكامل .
فالخسارة كلّ الخسارة هي أن نمهّد بواعث الغفلة مختارين ، لأنّ همّ الشيطان هو أن يجرّنا إلى الغفلة بأيدينا وأن لا نستفيد من نفحات الربّ في أيّام الدهر كما روي «إنّ لربّكم في أيّام دهركم نفحات ، ألا فتعرّضوا لها» ۱ .

2 ـ الإعراض عن اللغو

إنّ الاشتغال باللغو والتكلّم به من العوامل الاختياريّة للوقوع في الغفلة والنسيان . فاللغو يضعّف إرادة الإنسان في المحافظة على القيم الإنسانيّة والإسلاميّة ، ويسلب منه توفيق الذكر وحضور القلب في الصلاة ، في حين أنّ حضور القلب في الصلاة أساس القيم المذكورة .
إنّ الشخص الّذي يُوفَّق إلى حضور القلب الكامل في الصلاة لايجتنب الذنب فحسب ، بل يجتنب أعمال اللغو كلّها . ولعلّ تقارُن الإعراض عن اللغو مع الخشوع في الصلاة في سورة «المؤمنون» إشارة إلى هذه النقطة ، قال تعالى : «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ * الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ * وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» .
اللّهمّ اجعلنا من المفلحين
مكّة المكرمة
الأوّل من شعبان سنة 1417 ه

غفلت هاى بى اختيار، هر اندازه فراوان باشد با نخستين وزش نسيم رحمت الهى، نابود مى گردد. گاه نور خير جرقه مى زند و انسان در آن حال به خدا متوجه مى گردد كه اگر براى خاموش نشدن اين بارقه الهى تلاش كند، شيطان او را رها مى كند و به تدريج اين پرتو نورافشان به نورى هميشگى و حضورى كامل مى انجامد. خسارت واقعى آن است كه عوامل غفلت را به اختيار خود فراهم آوريم، چون همّت شيطان آن است كه ما را با دست خويش به غفلت اندازد و از نسيم هاى مهر پروردگار در روزگار، بهره نگيريم ، همان گونه كه روايت شده است: «بى گمان براى پروردگارتان در ايّام روزگارتان، نسيم هايى است، هان، خود را در برابر آن نهيد» ۲ .

2 - روى گرداندن از بيهودگى

بى گمان سرگرم شدن به كارها و گفتگوى بيهوده، از عوامل اختيارى غفلت و فراموشى است . كار بيهوده، اراده انسانى را در حفظ ارزش هاى انسانى و اسلامى سست مى كند و توفيق ذكر و حضور در نماز را از او مى گيرد، حال آن كه حضور قلب در نماز ، بنياد همه اين ارزش هاست. آن كه موفق به حضور قلب كامل در نماز مى گردد تنها از گناه دورى نمى كند، بلكه از همه كارهاى بيهوده دورى مى گزيند و شايد آوردن خشوع در نماز به همراه دورى از بيهودگى در سوره مؤمنون به اين نكته اشاره دارد. خداوند متعال مى فرمايد: «حتماً مؤمنان رستگار شدند؛ همانان كه در نمازشان فروتنند. و آنان كه از بيهودگى روى گردانند». خدايا ما را از رستگاران قرار ده .

1.البحار : ۸۳ / ۳۵۲ .

2.بحار الأنوار : ۸۳ / ۳۵۲ .


الصلاة في الكتاب و السنة با ترجمه فارسي
14

إنّ ذكر اللّه حياة للقلب ، وغذاء للروح ، ومفتاح للاُنس ، وباعث على حصول حبّ الحقّ جلّ وعلا وعشقه ، وإنّ عشق اللّه يقطع العاشق من غير المعشوق ، وهذا هو مايسمّى بالانقطاع ، وفي المرتبة الاُولى من هذا الانقطاع تموت النفس الأمّارة ، وتبدأ الحياة العقليّة للإنسان ، وفي أعلى درجاته تستضيء بصيرة الإنسان بنور لقاء اللّه ، وفي أعلى درجات معرفة اللّه تذوب إرادة الإنسان في إرادة الحقّ جلّ وعلا ، ويرتدي الإنسان خلعة الخلافة الإلهيّة والولاية التكوينيّة ، فتظهر منه خوارق العادات واستجابة الدعوات ۱ .
أمّا المسألة الجوهريّة فهي أنّ الصلاة حافلة بهذه المعطيات والبركات ، وهي التي تأخذ بيد الإنسان نحو الهدف الأعلى للبشريّة ، ولكن ينبغي أن تكون بحقيقتها وشروطها التي يقبلها اللّه تعالى من العبد ، لا الألفاظ الفارغة والحركات الشكليّة التي ينطبق عليها ما جاء في الخبر : «لايقبل اللّهُ صلاة عبدٍ ما لم يحضر قلبه مع بدنه» ۲ .
ونقول أخيرا : إنّ الكلام حول حضور القلب في الصلاة وأسباب تحصيله كثير ، بيد أنّي أكتفي بذكر ملاحظتين مهمّتين جدّا سمعتهما من أحد العارفين الكبار :

1 ـ التعرّض لرحمة الربّ

بى گمان، ياد خدا، زندگى دل، خوراك جان، كليد انس و پديد آورنده كيمياى عشق و محبّت حق - جلّ و علا - است. همانا عشق به خدا، پيوند عاشق را با هر چه جز معشوق است، مى برد و اين همان است كه انقطاع ناميده مى شود و در نخستين مرتبه آن، نفس امّاره مى ميرد و زندگى عقلانى انسان آغاز مى شود و در بالاترين مرتبه آن، ديده دل، به نور ديدار خدا، روشن مى گردد و در اين والاترين درجه است كه اراده انسان در اراده حق - جلّ و علا - فانى مى گردد و انسان، خلعت خلافت الهى و ولايت تكوينى مى پوشد و كرامت هاى خارق العاده و اجابت دعا از او پديدار مى شود ۳ . مسئله اصلى اين است كه نماز هنگامى اين آثار و بركات را دارد و انسان را در رسيدن به هدف نهايى اش دستگيرى مى كند، كه به صورت حقيقى و همراه با شرطهايش، آنگونه كه مقبول خداوند متعال است، آورده شود؛ نه كلمه هايى تو خالى و حركت هايى ظاهرى كه مصداق اين حديث باشد: «خداوند نماز بنده اى را كه دلش همراه تنش نيست، نمى پذيرد» ۴ . بارى، پيرامون حضور قلب در نماز و وسيله هاى دستيابى به آن، گفتگو بسيار است، ولى تنها به دو نكته مهم كه از عارفى بزرگ شنيده ام، مى پردازم .

1 - خود را در برابر نسيم رحمت پروردگار نهادن

1.راجع «مبانى خداشناسى» : ۴۷۷ ـ ۴۹۰ للمؤلّف .

2.راجع الحديث ۲۱۵ من هذا الكتاب .

3.بنگريد به «مبانى خداشناسى» از مؤلف : ۴۷۷ - ۴۹۰ .

4.بنگريد به حديث ۲۱۵ كتاب .

  • نام منبع :
    الصلاة في الكتاب و السنة با ترجمه فارسي
تعداد بازدید : 41595
صفحه از 263
پرینت  ارسال به