165
الصلاة في الكتاب و السنة با ترجمه فارسي

الصلاة في الكتاب و السنة با ترجمه فارسي
164

10 / 38

صَلاةُ الإِمامِ عَليِّ بنِ موسى عليهماالسلام

۵۹۸.أبُو الحَسَنِ عَليُّ بنُ عَليٍّ الخُزاعيّ :خَلَعَ سَيِّدي أبُو الحَسَنِ الرِّضا عليه السلامعَلى أخي دِعبِلٍ قَميصًا خَزًّا أخضَرَ وخاتَمًا فَصُّهُ عَقِيقٌ ودَفَعَ إلَيهِ دَراهِمَ رَضَويَّةً وقالَ لَهُ : يا دِعبِلُ ، صِر إلى قُمَّ فَإِنَّكَ تُفيدُ بِها ، فَقالَ لَهُ : اِحتَفِظ بِهذَا القَميصِ فَقَد صَلّيتُ فيهِ ألفَ لَيلَةٍ ألفَ رَكعَةٍ وخَتَمتُ فيهِ القُرآنَ ألفَ خَتمَةٍ ۱ .

۵۹۹.رَجاءُ بنُ أبِي الضَّحّاكـ في وَصفِ صَلاةِ الإِمامِ الرِّضا عليه السلام ـ: كانَ إذا أصبَحَ صَلَّى الغَداةَ ، فَإِذا سَلَّمَ جَلَسَ في مُصَلاّهُ يُسَبِّحُ اللّهَ ويَحمَدُهُ ويُكَبِّرُهُ ويُهَلِّلُهُ ويُصَلّي عَلَى النَّبيِّ صلى الله عليه و آله حَتّى تَطلُعَ الشَّمسُ ، ثُمَّ يَسجُدُ سَجدَةً يَبقى فيها حَتّى يَتَعالى النَّهارُ ، ثُمَّ أقبَلَ عَلَى النّاسِ يُحَدِّثُهُم ويعطه ۲ إلى قُربِ الزَّوالِ .
ثُمَّ جَدَّدَ وُضوءَهُ وعادَ إلى مُصَلاّهُ ، فَإِذا زَالَتِ الشَّمسُ قامَ فَصَلّى سِتَّ رَكَعاتٍ ، يَقرَأُ فِي الرَّكعَةِ الاُولَى الحَمدَ وقُل يا أيُّهَا الكافِرونَ ، وفِي الثّانيَةِ الحَمدَ وقُل هُوَ اللّهُ ، وَيقرَأُ فِي الأَربَعِ في كُلِّ رَكعَةٍ الحَمدُ للّهِِ ، وقُل هُوَ اللّهُ أحَدٌ ، ويُسَلِّمُ في كُلِّ رَكعَتَينِ ، ويَقنُتُ فيهِما فِي الثّانيَةِ قَبلَ الرُّكوعِ وبَعدَ القِراءَةِ ، ثُمَّ يُؤَذِّنُ ويُصَلّي رَكعَتَينِ ، ثُمَّ يُقيمُ ويُصَلِّي الظُّهرَ ، فَإِذا سَلَّمَ سَبَّحَ
اللّهَ وحَمِدَهُ وكَبَّرَهُ وهَلَّلَهُ ما شاءَ اللّهُ ، ثُمَّ سَجَدَ سَجدَةَ الشُّكرِ يَقولُ فيها مِائَةَ مَرَّةٍ : شُكرًا للّهِِ ، فَإِذا رَفَعَ رَأسَهُ قامَ ، فَصَلّى سِتَّ رَكَعاتٍ ، يَقرَأُ في كُلِّ رَكعَةٍ الحَمدَ وقُل هُوَ اللّهُ أحَدٌ ، ويُسَلِّمُ في كُلِّ رَكعَتَينِ ويَقنُتُ في ثانيَةِ كُلِّ رَكعَتَينِ قَبلَ الرُّكوعِ وبَعدَ القِراءَةِ ، ثُمَّ يُؤَذِّنُ ، ثُمَّ يُصَلّي رَكعَتَينِ ، ويَقنُتُ فِي الثّانِيَةِ . فَإِذا سَلَّمَ قامَ وصَلَّى العَصرَ ، فَإِذا سَلَّمَ جَلَسَ في مُصَلاّهُ يُسَبِّحُ اللّهَ ويَحمَدُهُ ويُكَبِّرُهُ ويُهَلِّلُهُ ما شاءَ اللّهُ ، ثُمَّ سَجَدَ سَجدَةً يَقولُ فيها مِائَةَ مَرَّةٍ : حَمدًا للّهِِ .
فَإِذا غابَتِ الشَّمسُ تَوَضَّأَ وصَلَّى المَغرِبَ ثَلاثًا بِأَذانٍ وإقامَةٍ ، وقَنَتَ فِي الثّانيَةِ قَبلَ الرُّكوعِ وبَعدَ القِراءَةِ ، فَإِذا سَلَّمَ جَلَسَ في مُصَلاّهُ يُسَبِّحُ اللّهَ ويَحمَدُهُ ويُكَبِّرُهُ ويُهَلِّلُهُ ما شاءَ اللّهُ ، ثُمَّ يَسجُدُ سَجدَةَ الشُّكرِ ، ثُمَّ يَرفَعُ رَأسَهُ ولَم يَتَكَلَّم حَتّى يَقومَ ، ويُصَلّي أربَعَ رَكَعاتٍ بِتَسليمَتَينِ ، ويَقنُتُ في كُلِّ رَكعَتَينِ فِي الثّانيَةِ قَبلَ الرُّكوعِ وبَعدَ القِراءَةِ ، وكانَ يَقرَأُ فِي الاُولى من هذِهِ الأَربَعِ الحَمدَ وقُل يا أيُّهَا الكافِرونَ ، وفِي الثانيَةِ الحَمدَ وقُل هُوَ اللّهُ أحَدٌ ، ويَقرَأُ فِي الرَّكعَتَينِ الباقيَتَينِ الحَمدَ وقُل هُوَ اللّهُ ، ثُمَّ يَجلِسُ بَعدَ التَّسليمِ فِي التَّعقيبِ ما شاءَ اللّهُ ، ثُمَّ يَفطِرُ ، ثُمَّ يَلبَثُ حَتّى يَمضيَ مِنَ اللَّيلِ قَريبٌ مِنَ الثُلُثِ .
ثُمَّ يَقومُ فَيُصَلِّي العِشاءَ الآخِرَةَ أربَعَ رَكَعاتٍ ، ويَقنُتُ فِي الثّانيَةِ قَبلَ الرُّكوعِ وبَعدَ القِراءَةِ ، فَإِذا سَلَّمَ جَلَسَ في مُصَلاّهُ يَذكُرُ اللّهَ عز و جل ويُسَبِّحُهُ ويَحمَدُهُ ويُكَبِّرُهُ ويُهَلِّلُهُ ما شاءَ اللّهُ ، ويَسجُدُ بَعدَ التَّعقيبِ سَجدَةَ الشُّكرِ .
ثُمَّ يَأوي إلى فِراشِهِ ، فَإِذا كانَ الثُّلُثُ الأَخيرُ مِنَ اللَّيلِ قامَ مِن فِراشِهِ بِالتَّسبيحِ والتَّحميدِ والتَّكبيرِ والتَّهليلِ والاِستِغفارِ فَاستاكَ ، ثُمَّ تَوَضَّأَ ، ثُمَّ قامَ إلى صَلاةِ اللَّيلِ فَيُصَلّي ثَمانِ رَكَعاتٍ ويُسَلِّمُ في كُلِّ رَكعَتَينِ ، يَقرَأُ فِي الاُولَيَينِ مِنها في كُلِّ رَكعَةٍ الحَمدَ مَرَّةً ، وقُل هُوَ اللّهُ أحَدٌ ثَلاثينَ مَرَّةً ، ثُمَّ يُصَلّي صَلاةَ جَعفَرِ بنِ أبي طالبٍ عليه السلام أربَعَ رَكَعاتٍ ، يُسَلِّمُ في كُلِّ رَكعَتَينِ ، ويَقنُتُ في كُلِّ رَكعَتَين فِي الثّانيَةِ قَبلَ الرَّكوعِ وبَعدَ التَّسبيحِ ويَحتَسِبُ بِها مِن صَلاةِ اللَّيلِ ، ثُمَّ يَقومُ فَيُصَلّي رَكعَتَينِ الباقيَتَينِ ، يَقرَأُ فِي الاُولى الحَمدَ وسورَةَ المُلكِ ، وفِي الثّانيَةِ الحَمدُ للّهِِ وهَل أتى عَلَى الإِنسانِ ، ثُمَّ يَقومُ فَيُصَلّي رَكعَتَيِ الشَّفعِ ، يَقرَأُ في كُلِّ رَكعَةٍ مِنهُما الحَمدُ للّهِِ مَرَّةً وقُل هُوَ اللّهُ أحَدٌ ثَلاثَ مَرّاتٍ ، ويَقنُتُ فِي الثّانيَةِ قَبلَ الرُّكوعِ وبَعدَ القِراءَةِ ، فَإِذا سَلَّمَ قامَ فَصَلّى رَكعَةَ الوَترِ يَتَوَجَّهُ فيها ، ويَقرَأُ فيها الحَمدَ مَرَّةً وقُل هُوَ اللّهُ أحَدٌ ثَلاثَ مَرّاتٍ وقُل أعوذُ بِرَبِّ الفَلَقِ مَرَّةً واحِدَةً وقُل أعوذُ بِرَبِّ النّاسِ مَرَّةً واحِدَةً ، ويَقنُتُ فيها قَبلَ الرُّكوعِ وبَعدَ القِراءَةِ ويَقولُ في قُنوتِهِ : اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ ، اللّهُمَّ اهدِنا فيمَن هَدَيتَ ، وعافِنا فيمَن عافَيتَ ، وتَوَلَّنا فيمَن تَوَلَّيتَ ، وبارِك لَنا فيما أعطَيتَ ، وقِنا شَرَّ ما قَضَيتَ ، فَإِنَّكَ تَقضي ولا يُقضى عَلَيكَ ، إنَّهُ لا يَذِلُّ مَن وَالَيتَ ، ولا يَعِزُّ مَن عادَيتَ ، تَبارَكتَ رَبَّنا وتَعالَيتَ ، ثُمَّ يَقولُ : أستَغفِرُ اللّهَ وأسأَلُهُ التَّوبَةَ سَبعينَ مَرَّةً ، فَإِذا سَلَّمَ جَلَسَ فِي التَّعقيبِ ما شاءَ اللّهُ ، فَإِذا قَرُبَ مِنَ الفَجرِ قامَ فَصَلّى رَكعَتَيِ الفَجرِ ، يَقرَأُ فِي الاُولى الحَمدَ وقُل يا أيُّهَا الكافِرونَ ، وفِي الثّانيَهِ الحَمدَ وقُل هُوَ اللّهُ أحَدٌ ، فَإِذا طَلَعَ الفَجرُ أذَّنَ وأقامَ وصَلَّى الغَداةَ رَكعَتَينِ ، فَإِذا
سَلَّمَ جَلَسَ فِي التَّعقيبِ حَتّى تَطلُعَ الشَّمسُ ، ثُمَّ يَسجُدُ سَجدَةَ الشُّكرِ حَتّى يَتَعالى النَّهارُ ۳ .

10 / 38

نماز امام على بن موسى الرضا عليهماالسلام

۵۹۸.ابوالحسن على بن على خزاعى:سرورم ابوالحسن رضا عليه السلام به برادرم دعبل، پيراهنى سبز رنگ از پشمى لطيف و نازك و انگشترى با نگينى از عقيق خلعت داد و به او درهمهايى رضوى بخشيد و گفت: اى دعبل به قم برو كه از آن ها بهره مند مى گردى و سپس گفت: اين پيراهن را نگاه دار كه در آن، هزار شب و هر شب هزار ركعت نماز گزارده و هزار بار قرآن را ختم كرده ام .

۵۹۹.رجاء بن ابى الضحاكـ در وصف نماز امام رضا عليه السلام ـ: سپيده دم ، نماز صبح را مى خواند و پس از سلام دادن در نمازگاهش به تسبيح و حمد و تكبير و لا اله الاّ اللّه گفتن، مى نشست و بر پيامبر صلى الله عليه و آلهصلوات مى فرستاد تا اينكه خورشيد طلوع كند . سپس به سجده مىرفت و در آن مى ماند تا روز بالا بيايد . سپس به مردم رو مى كرد و تا نزديك زوال خورشيد (ظهر) با آنان گفتگو مى كرد و به ايشان جايزه مى داد ۴ .
سپس از نو وضو مى گرفت و به نمازگاهش باز مى گشت، هنگام زوال خورشيد بر مى خاست و شش ركعت نماز مى گزارد كه در ركعت نخست سوره «حمد» و «قل يا ايها الكافرون» و در ركعت دوّم، سوره «حمد» و «قل هو اللّه احد» و در هر يك از چهار ركعت ديگر سوره «الحمد للّه » و «قل هو اللّه » را مى خواند و در پايان هر دو ركعت سلام مى داد و در ركعت دوّم آن ها ، پيش از ركوع و پس از قرائت، قنوت مى خواند. سپس اذان مى گفت و دو ركعت نماز مى گزارد و پس از آن اقامه مى گفت و نماز ظهر را مى خواند. پس از سلام نماز هر اندازه كه
خدا مى خواست به تسبيح وحمد و تكبير و لا اله الاّ اللّه گفتن مى پرداخت و سپس سجده شكر مى گزارد و در آن صدبار «شكرا للّه » مى گفت و هنگامى كه سر بر مى داشت، بر مى خاست و شش ركعت نماز مى گزارد كه در هر ركعت آن، «حمد» و «قل هو اللّه احد» مى خواند و در پايان هر دو ركعت سلام مى داد و در ركعت دوّم هر دو ركعتى پيش از ركوع و پس از قرائت، قنوت مى خواند. سپس اذان مى گفت و پس از آن، دو ركعت نماز مى گزارد و در ركعت دوّم آن قنوت مى خواند. هنگامى كه سلام مى داد بر مى خاست و نماز عصر را مى خواند و پس از سلام دادن، در نمازگاهش آن اندازه كه خدا مى خواست به تسبيح و حمد و تكبير و لا اله الاّ اللّه گفتن ، مى پرداخت . سپس سجده مى كرد و در آن صدبار «حمدا للّه » مى گفت.
هنگامى كه خورشيد ناپديد مى شد، وضو مى گرفت و سه ركعت نماز مغرب را با اذان و اقامه مى گزارد و در ركعت دوّم آن پيش از ركوع و پس از قرائت، قنوت مى خواند، و پس از سلام دادن، در نمازگاهش مى نشست و آن اندازه كه خدا مى خواست به تسبيح و حمد و تكبير و لا اله الاّ اللّه گفتن مى پرداخت، سپس سجده شكر مى گزارد و پس از آن سر بر مى داشت و با كسى سخن نمى گفت تا بر مى خاست و چهار ركعت نماز با دو سلام مىگزارد و در ركعت دوّم هر يك، پيش از ركوع و پس از قرائت قنوت مى خواند و در ركعت نخست اين چهار ركعت ، «حمد» و «قل يا ايها الكافرون» ودر ركعت دوّم، «حمد» و «قل هو اللّه احد» و در دو ركعت ديگر ، «حمد» و «قل هو اللّه احد» مى خواند . پس از سلام دادن آن اندازه كه خدا مى خواست به ذكر و دعا مى نشست و سپس افطار مى كرد. سپس اندكى درنگ مى كرد تا نزديك به يك سوّم شب سپرى شود. پس بر مى خاست و
چهار ركعت نماز عشاء آخر را مى گزارد و در ركعت دوّم آن پيش از ركوع و پس از قرائت، قنوت مى خواند. پس از سلام دادن ، آن اندازه كه خدا مى خواست در نمازگاهش به ذكر خداوند عز و جل و تسبيح و حمد و تكبير وتهليل او مى پرداخت وپس از ذكر و دعا، سجده شكر مى گزارد.
سپس به بسترش مى رفت و در پاره سوّم شب از بسترش با تسبيح و حمد و تكبير و لا اله الاّ اللّه و استغفراللّه گفتن بر مى خاست، مسواك مى زد، وضو مى گرفت و سپس به نماز شب مى ايستاد و هشت ركعت نماز با سلام دادن در پايان هر دو ركعت، مى گزارد كه در هر ركعت از دو ركعت نخست آن ، يك بار «حمد» و سى بار «قل هو اللّه » مى خواند . سپس چهار ركعت نماز جعفر بن ابيطالب با سلام در پايان هر دو ركعت مى گزارد و در ركعت دوّم هر يك از آن ها ، پيش از ركوع و پس از تسبيح ۵ قنوت مى خواند و آن را جزو نماز شب به حساب مى آورد . سپس برمى خاست و دو ركعت باقيمانده را مى گزارد. در ركعت نخست سوره «حمد» و سوره «مُلك» و در ركعت دوّم ، سوره «الحمد للّه » و «هل أتى على الانسان» را مى خواند . سپس بر مى خاست و دو ركعت (نماز) شفع مى گزارد كه هر ركعت آن يك بار «الحمد للّه » و سه بار «قل هو اللّه احد» مى خواند و در ركعت دوّم پيش از ركوع و پس از قرائت، قنوت مى خواند.
هنگامى كه سلام مى داد بر مى خاست و يك ركعت نماز وتر با توجّهى تمام مى گزارد و در آن يك بار «حمد» ، سه بار «قل هو اللّه احد»، يك بار «قل اعوذ برب الفلق» و يك بار «قل اعوذ برب الناس» مى خواند و پيش از ركوع و پس از قرائت، قنوت مى خواند و در آن
مى گفت: خدايا بر محمد و خاندانش درود فرست، خدايا ما را جزو آنان كه ره نمودى، ره بنما و جزو آنان كه سلامت دادى، سلامت ده و جزو آنان كه سرپرستيشان كردى ، سرپرستى كن و در آنچه به ما داده اى بركت ده و ما را از آسيب حُكمت ، نگاه دار كه تو حكم مى رانى و بر تو حكم نمى رود. بى گمان هر كه را تو دوست دارى، خوار نمى شود و هر كه را تو دشمن دارى، سربلند نمى گردد . پروردگار ما، مبارك و والايى. سپس هفتاد بار مى گفت: از خدا آمرزش و بازگشت به او را مى خواهم و هنگامى كه سلام مى داد آن اندازه كه خدا مى خواست به ذكر و دعا مى نشست و هنگامى كه نزديك سپيده دمان مى شد، بر مى خاست و دو ركعت نماز فجر مى گذاشت و در ركعت نخست آن ، «حمد» و «قل يا ايها الكافرون» و در ركعت دوّم، «حمد» و «قل هو اللّه احد» مى خواند. هنگامى كه سپيده مىدميد، اذان و اقامه مى گفت و دو ركعت نماز صبح مى گزارد. پس از سلام دادن، تا طلوع خورشيد به ذكر و دعا مى نشست و سپس سجده شكر مى گزارد (و در آن مى ماند) تا روز بالا بيايد.

1.أمالي الطوسي : ۳۵۹ / ۷۴۹ .

2.م الظاهر أنّ الصحيح «يعظهم» .

3.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ۲ / ۱۸۰ / ۵ .

4.گويا «يعظهم» درست باشد و نه «يعطهم» كه در اين صورت «ايشان را پند مى داد»، درست مى باشد.

5.در نماز جعفر، سيصد تسبيح گفته مى شود كه از جمله پانزده بار در هر ركعت پس از قرائت و پيش از ركوع است.

  • نام منبع :
    الصلاة في الكتاب و السنة با ترجمه فارسي
تعداد بازدید : 41567
صفحه از 263
پرینت  ارسال به