الفصل الأوّل: وُجوبُ الصَّلاةِ
الكتاب:
«إنَّ الصَّلاةَ كانَت عَلَى المُؤمِنينَ كِتابًا مَوقوتًا» ۱ .
۱.الإمام الباقر عليه السلامـ في قَولِ اللّهِ عز و جل :«إنَّ الصَّـلاةَ كانَت عَلَى المُؤمِنينَ كِتابًـا مَوقوتًا»ـ: أي مَوجوبًا ۲ .
۲.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ لِمَن قالَ لَهُ : أخبِرني ما فَرَضَ اللّهُ عَزَّوجَلَّ عَلَيَّ ـ: فَرَضَ اللّهُ عَلَيكَ سَبعَ عَشَرَةَ رَكعَةً فِي اليَومِ واللَّيلَةِ ... ۳ .
۳.عنه صلى الله عليه و آله :اُنزِلَ عَلَيَّ وعَلى اُمَّتي خَمسُ صَلَواتٍ لَم تُنزَل عَلى مَن قَبلي ولا تُفتَرَضُ عَلى اُمَّةٍ بَعدي لِأَنَّهُ لا نَبيَّ بَعدي ۴ .
۴.زُرارَةُ :سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ عليه السلام عَمّا فَرَضَ اللّهُ عز و جل مِنَ الصَّلاةِ ، فَقالَ : خَمسُ صَلَواتٍ فِي اللَّيلِ والنَّهارِ ۵ .
۵.الإمام الباقر عليه السلام :فَرَضَ اللّهُ الصَّلاةَ وسَنَّ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَشرَةَ أوجُهٍ : صَلاةَ الحَضَرِ والسَّفَرِ ، وصَلاةَ الخَوفِ عَلى ثَلاثَةِ أوجُهٍ ، وصَلاةَ كُسوفِ الشَّمسِ
والقَمَرِ ، وصَلاةَ العيدَينِ ، وصَلاةَ الاِستِسقاءِ ، والصَّلاةَ عَلَى المَيِّتِ ۶ .
فصل اوّل: وجـوب نمـاز
قرآن:
«نماز بر مؤمنان نوشته و واجب شده است.»
۱.امام باقر عليه السلام :واژه «موقوتا» در آيه « إنّ الصلاة كانت على المؤمنين كتابا موقوتا » به معنى «موجوبا» است. يعنى نماز بر مؤمنان نوشته و واجب شده است. ۷
۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهبه كسى كه از واجبات الهى پرسيده بود، فرمود: خداوند، بر تو هفده ركعت [ نماز ]در هر شبانه روز واجب كرده است.
۳.بر من و امّتم ، پنج نماز نازل شده كه بر امتهاى پيشين نشده و بر امتى پس از من واجب نمى شود، زيرا پيامبرى پس از من نمى آيد.
۴.زراره:نمازهاى واجب را از امام باقر عليه السلام پرسيدم. امام فرمود: پنج نماز در شبانه روز.
۵.امام باقر عليه السلام :خداوند [ اصل ] نماز را واجب كرد و پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آن را بر ده گونه نهاد: نماز حاضر و مسافر، نماز خوف كه خود سه گونه است، نماز
خورشيد و ماه گرفتگى، نماز دو عيد [ فطر و قربان ] نماز باران و نماز بر مرده .
1.النساء : ۱۰۳ .
2.الكافي : ۳ / ۲۷۲ / ۴ عن زرارة ، الفقيه : ۱ / ۱۹۶ / ۶۰۱ ، دعائم الإسلام : ۱ / ۱۳۱ والأخيران عن الإمام الصادق عليه السلام وفيهما «أي مَفروضا» .
3.الكافي : ۸ / ۳۳۶ / ۵۳۱ عن أبان بن عثمان عن رجل عن الإمام الصادق عليه السلام .
4.الاختصاص : ۴۶ عن ابن عبّاس .
5.الكافي : ۳ / ۲۷۱ / ۱ ، التهذيب : ۲ / ۲۴۱ / ۹۵۴ ، الفقيه : ۱ / ۱۹۵ / ۶۰۰ .
6.الكافي : ۳ / ۲۷۲ / ۳ عن زرارة ، الفقيه : ۱ / ۲۰۷ / ۶۲۰ .
7.اين حديث مانند احاديث فراوان ديگرى در مقام رد تفسير «موقوتاً» به (زمان معين) است .بنگريد به بحار الانوار : ۸۲ / ۳۴۰ / ۱۷ و ۳۵۲ / ۲۴ تا ۳۲ .