۱۹۱.الإمام الرضا عليه السلام :الإِجهارُ بِبِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ في جَميعِ الصَّلَواتِ سُنَّةٌ ۱ .
۱۹۲.رَجاءُ بنُ أبِي الضَّحّاكِـ في وَصفِ صَلاةِ الإِمام الرَّضا عليه السلام ـ: كان يَجهَرُ بِبِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ فِي جَميعِ صَلاتِهِ بِاللَّيلِ والنَّهارِ ۲ .
۱۹۳.الإمام العسكري عليه السلام :عَلاماتُ المُؤمِنِ خَمسٌ : صَلاةُ الخَمسينَ ، و زيارَهُ الأَربَعينَ ، والتَّخَتُّمُ فِي اليَمينِ ، وتَعفيرُ الجَبينِ ، والجَهرُ بِبِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحي ۳ .
راجع : الحديث 184 .
10 / 13
سُكونُ الأَطرافِ
۱۹۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مِن تَمامِ الصَّلاةِ سُكونُ الأَطرافِ ۴ .
۱۹۵.عنه صلى الله عليه و آله :إذا قامَ أحَدُكُم إلَى الصَّلاةِ فَليُسَكِّن أطرافَهُ ، لا يَتَمَيَّلُ تَمَيُّلَ اليَهودِ ، فَإِنَّ سُكونَ الأَطرافِ مِن تَمامِ الصَّلاةِ ۵ .
۱۹۶.سالِمُ بنُ عَبدِاللّهِ :قالَ عُقبَةُ بنُ عَمرٍو : ألا اُصَلّي كَما رَأَيتُ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آلهيُصَلّي ، فَقُلنا : بَلى ، فَقامَ يُصَلّي ، فَلَمّا رَكَعَ وَضَعَ راحَتَيهِ عَلى رُكبَتَيهِ وجَعَلَ أصابِعَهُ مِن وَراءِ رُكبَتَيهِ وجافى إبطَيهِ حَتَّى استَقَرَّ كُلُّ شَيءٍ مِنهُ ، ثُمَّ رَفَعَ رَأسَهُ فَقامَ حَتَّى استَقَرَّ كُلُّ شَيءٍ مِنهُ ، ثُمَّ سَجَدَ فَجافى إبطَيهِ حَتَّى استَقَرَّ كُلُّ
شيءٍ مِنهُ ، ثُمَّ رَفَعَ رَأسَهُ فَقَعَدَ حَتَّى استَقَرَّ كلُّ شَيءٍ مِنهُ ، ثُمَّ صَنَعَ ذلِكَ أربَعَ رَكَعاتٍ ، ثُمَّ قالَ : هكَذا رَأَيتُ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يُصَلّي ، وهكَذا كانَ يُصَلّي بِنا ۶ .
۱۹۰.صفوان جمّال:چند روز پشت سر امام صادق عليه السلام نماز خواندم.«بسم اللّه الرحمن الرحيم» را در نمازهايى كه آشكارا خوانده نمى شود،آشكار مى كرد و اين را هم در هر دو سوره [ حمد و سوره پس از آن ]مى كرد.
۱۹۱.امام رضا عليه السلام :آشكار كردن «بسم اللّه الرحمن الرحيم» در همه نمازها، سنّت است.
۱۹۲.رجاء بن أبى ضحاكـ در وصف نماز امام رضا عليه السلام ـ: «بسم اللّه الرحمن الرحيم» را آشكارا مى گفت.
۱۹۳.امام عسكرى عليه السلام :نشانه هاى مؤمن پنج چيز است: پنجاه ركعت نماز ۷ ، زيارت اربعين، انگشتر در دست كردن،پيشانى بر خاك نهادن و آشكارا گفتن «بسم اللّه الرحمن الرحيم» .
10/13
آرامش تن
۱۹۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :از كمالات نماز ، ساكن بودن اندام بدن است.
۱۹۵.هر كس از شما كه به نماز مى ايستد، اندام خود را ساكن سازد و مانند يهوديان كج نگردد كه ساكن بودن اندام از كمالات نماز است.
۱۹۶.سالم بن عبداللّه :عقبة بن عمرو گفت: آنگونه كه ديدم پيامبر نماز مى خواند، برايتان نماز نگزارم ؟ گفتيم: چرا، پس برخاست و نماز گزارد. هنگام ركوع، كف دستانش را بر زانوان و انگشتانش را در پشت زانوها نهاد و بازوهايش را از زير بغل دور ساخت تا تمام بدنش آرام گرفت. سپس سر بر داشت و ايستاد تا تنش آرام گرفت. سپس سجده كرد و بازوهايش را از زير بغل دور ساخت تا اينكه بدنش آرام گرفت. سپس سرش را بلند كرد و نشست تا بدنش آرام گرفت و چهار ركعت اينگونه خواند. سپس گفت: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله را ديدم اينگونه نماز مى خواند و همينگونه هم براى ما نماز مى گزارد.
1.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ۲ / ۱۲۳ / ۱ عن الفضل بن شاذان .
2.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ۲ / ۱۸۲ / ۵ .
3.م التهذيب : ۶ / ۵۲ / ۱۲۲ ، مصباح المتهجّد : ۷۸۸ ، إقبال الأعمال : ۳ / ۱۰۰ ، روضة الواعظين : ۲۱۵ وفي الثلاثة «صلاة الإحدى والخمسين»
4.الجامع الصغير : ۲ / ۵۴۳ / ۸۲۴۰ نقلاً عن ابن عساكر عن أبي بكر .
5.نوادر الاُصول : ۱ / ۳۸۸ ، حلية الأولياء : ۹ / ۳۰۴ ، إتحاف السادة : ۳ / ۱۵۳ كلّها عن أبي بكر .
6.السنن الكبرى : ۲ / ۱۷۵ / ۲۷۴۸ .
7.در سه منبع ديگر اين حديث ، به جاى «پنجاه»، پنجاه و يك ركعت آمده است. اين اختلاف ناشى از چگونگى محاسبه نافله عشاست كه به علت نشسته خواندن، آن دو ركعت، يك ركعت شمرده مى شود.