۲۴۴.عَلقَمَةُ بنُ وائِلٍ عَن أبيهِ :صَلَّيتُ خَلفَ النَّبيِّ صلى الله عليه و آله فَكَبَّرَ حينَ افتَتَحَ الصَّلاةَ ورَفَعَ يَدَيهِ وحينَ أرادَ الرُّكوعَ وبَعدَ الرُّكوعِ ۱ .
۲۴۵.الإمام عليّ عليه السلامـ في وَصفِ صَلاةِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ـكانَ إذا قامَ إلَى الصَّلاةِ المَكتوبَةِ كَبَّرَ ورَفَعَ يَديهِ حَذوَ مَنكِبَيهِ ، ويَصنَعُ مِثلَ ذلِكَ إذا قَضى قِراءَتَهُ وأرادَ أن يَركَعَ ، ويَصنَعُهُ إذا رَفَعَ مِنَ الرُّكوعِ ، ولا يَرفَعُ يَدَيهِ في شَيءٍ مِن صَلاتِهِ وهُوَ قاعِدٌ ، وإذا قامَ مِنَ السَّجدَتَينِ رَفَعَ يَديهِ كَذلِكَ وكَبَّرَ ۲ .
۲۴۶.الإمام الصادق عليه السلام :كانَ في وَصيَّةِ النَّبيِّ صلى الله عليه و آله لِعَليٍّ عليه السلام : . . . عَلَيكَ بِرَفعِ يَدَيكَ في صَلاتِكَ وتَقليبِهِما ۳ .
۲۴۷.الإمام عليّ عليه السلام :رَفعُ اليَدَينِ فِي التَّكبيرِ هُوَ العُبودِيَّةُ ۴ .
۲۴۸.الإمام الصادق عليه السلامـ فِي الرَّجُلِ يَرفَعُ يَدَهُ كُلَّما أهوى لِلرُّكوعِ والسُّجودِ وكُلَّما رَفَعَ رَأسَهُ مِن رُكوعٍ أو سُجودٍ ؟ ـ: هيَ العُبوديَّةُ ۵ .
۲۴۹.عنه عليه السلام :رَفعُكَ يَدَيكَ فِي الصَّلاةِ زينَتُها ۶ .
۲۵۰.مَنصورُ بنُ حازِمٍ :رَأَيتُ أبا عَبدِاللّهِ عليه السلام افتَتَحَ الصَّلاةَ فَرَفَعَ يَدَيهِ حِيالَ وَجهِهِ واستَقبَلَ القِبلَةَ بِبَطنِ كَفَّيهِ ۷ .
۲۵۱.هِشامُ بنُ الحَكَمِ عَنِ الإِمام الكاظِمِ عليه السلام :قُلتُ لَهُ : لِأَيِّ عِلَّةٍ صارَ التَّكبيرُ في الافتِتاحِ سَبعَ تَكبيراتٍ أفضَلَ . . . قالَ : يا هِشامُ ، إنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى خَلَقَ
السَّماواتِ سَبعًا والأَرَضينَ سَبعًا والحُجُبَ سَبعًا ، فَلَمّا أسرى بِالنَّبيِّ صلى الله عليه و آلهوكانَ مِن رَبِّهِ كَقابِ قَوسَينِ أو أدنى ، رُفِعَ لَهُ حِجابٌ مِن حُجُبِهِ ، فَكَبَّرَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آلهوجَعَلَ يَقولُ الكَلِماتِ الّتي تُقالُ فِي الافتِتاحِ ، فَلَمّا رُفِعَ لَهُ الثّاني كَبَّرَ ،فَلَم يَزَل كَذلِكَ حَتّى بَلَغَ سَبعَ حُجُبٍ ، وكَبَّرَ سَبعَ تَكبيراتٍ ، فَلِذلِكَ العِلَّةِ يُكَبَّرُ في الافتِتاحِ فِي الصَّلاةِ سَبعُ تَكبيراتٍ ۸ .
۲۴۴.علقمه بن وائل از پدرش:پشت سر پيامبر نماز خواندم، هنگام آغاز نماز تكبير گفت و دستهايش را بالا برد و نيز هنگامى كه خواست به ركوع برود و پس از ركوع ۹ .
۲۴۵.امام على عليه السلامـ در وصف نماز پيامبر ـ: هنگامى كه به نماز واجب مى ايستاد تكبير مى گفت و دستهايش را تا روبرى شانه هايش بالا مى آورد و هنگامى كه مى خواست به ركوع برود و نيز پس از برخاستن چنين مى كرد و هنگام نشستن در نماز، هيچگاه دستهايش را بالا نمى آورد و هنگامى كه از دو سجده بر مى خاست دستهايش را تا شانه هايش بالا مى آورد و تكبير مى گفت .
۲۴۶.امام صادق عليه السلام :سفارش پيامبر به على چنين بود: پيوسته دستهايت را در نماز بالا ببر و آن ها را (به طرف قبله) بچرخان ۱۰ .
۲۴۷.امام على عليه السلام :بالا بردن دست در نماز، همان بندگى است .
۲۴۸.امام صادق عليه السلام :در باره كسى كه پيش از ركوع و سجود و نيز پس از سر برداشتنْ دستهايش را بالا مى آورد ، فرمود: آن بندگى است .
۲۴۹.بالا آوردن دستهايت در نماز ، زينت آن است .
۲۵۰.منصور بن حازم:امام صادق عليه السلام را در آغاز نماز ديدم كه دستهايش را تا برابر صورتش بالا آورد و كف هر دو دستش را رو به قبله كرد.
۲۵۱.هشام بن حكم :به امام كاظم عليه السلام عرض كردم : به چه علت بهتر است در
آغاز نماز هفت تكبير گفته شود؟ امام فرمود: اى هشام، همانا خداى تبارك و تعالى آسمانها را هفت، زمينها را هفت و حجابها را هفت عدد قرار داده است .پس هنگامى كه پيامبر را به معراج برد و فاصله اى به اندازه دو سر كمان يا كمتر از آن داشت، حجابى از حجابهايش را زدود . پس پيامبر تكبير گفت و آغاز به گفتن كلمه هايى كرد كه در شروع نماز گفته مى شود. سپس هنگامى كه حجاب دوم زدوده شد ، تكبير گفت و همينگونه بود ، تا به حجاب هفتم رسيد و هفت تكبير گفت. بدين علت، هنگام آغاز نماز هفت تكبير گفته مى شود.
1.أمالي الطوسي : ۳۸۵ / ۸۳۵ ، دعائم الإسلام : ۱ / ۱۶۲ عن الإمام الباقر عن آبائه عليهم السلام ، وفيه «إنّ رسول اللّه صلى الله عليه و آلهكان يرفع يديه حين يكبّر تكبيرة الإحرام حذاء اُذنيه وحين يكبّر للركوع وحين يرفع رأسه من الركوع» .
2.سنن أبي داود : ۱ / ۱۹۸ / ۷۴۴ و ص ۲۰۲ / ۷۶۱ ، سنن الترمذي : ۵ / ۴۸۷ / ۳۴۲۳ ، سنن ابن ماجة : ۱ / ۲۸۱ / ۸۶۴ نحوه ، مسند ابن حنبل : ۱ / ۲۰۱ / ۷۱۷ ، السنن الكبرى : ۲ / ۱۰۸ / ۲۵۲۲ و ص ۱۹۷ / ۲۸۱۷ كلّها عن عبيداللّه بن أبي رافع .
3.الكافي : ۸/۷۹/۳۳ ، التهذيب : ۹/۱۷۶/۷۱۳ كلاهما عن معاوية بن عمّار ، الفقيه : ۴/۱۸۹/۵۴۳۲ عن عمرو بن ثابت عن الإمام الباقر عليه السلام عنه صلى الله عليه و آله وزاد في آخره : «بكلتيهما» ، المحاسن : ۱ / ۸۲ / ۴۸ عن محمّد بن إسماعيل رفعه إلى الإمام الصادق عليه السلام عنه صلى الله عليه و آله وفيه «عَلَيكَ بِرَفعِ يَدَيكَ إلى رَبِّكَ وكَثرَةِ تَقَلُّبِهِما» .
4.وسائل الشيعة : ۶ / ۲۹۸ / ۸۰۱۶ نقلاً عن الذكرى عن الحسين بن سعيد في كتابه .
5.التهذيب : ۲ / ۷۵ / ۲۸۰ عن ابن مسكان .
6.التهذيب : ۲ / ۷۶ / ۲۸۱ عن زرارة .
7.التهذيب : ۲ / ۶۶ / ۲۴۰ و ح ۲۳۵ عن صفوان بن مهران و ح ۲۳۶ عن ابن سنان كلاهما نحوه .
8.علل الشرائع : ۳۳۲ / ۴ .
9.در «دعائم» چنين آمده است: پيامبر خدا هنگام گفتن تكبير نخستين نماز ، دستهايش را تا روبروى گوشهايش بالا مى آورد و نيز هنگام تكبير ركوع و سر برداشتن از آن .
10.در «محاسن» آمده است: «همواره دستهايت را به سوى خدايت بالا ببر و (به طرف قبله) بچرخان».