95
الصلاة في الكتاب و السنة با ترجمه فارسي

۳۳۳.عنه صلى الله عليه و آله :لا يَزالُ اللّهُ عز و جل مُقبِلاً عَلَى العَبدِ وهُوَ في صَلاتِهِ ما لَم يَلتَفِت ، فَإِذَا التَفَتَ انصَرَفَ عَنهُ ۱ .

۳۳۴.عنه صلى الله عليه و آله :مَا التَفَتَ عَبدٌ قَطُّ في صَلاتِهِ إلاّ قالَ لَهُ رَبُّهُ : أينَ تَلتَفِتُ [يَا] ابنَ آدَمَ ، أنَا خَيرٌ لَكَ مِمّا تَلتَفِتُ إلَيهِ ۲ .

۳۳۵.عنه صلى الله عليه و آله :مَن عَرَفَ مَن عَلى يَمينِهِ وشِمالِهِ مُتَعَمِّدًا فِي الصَّلاةِ فَلا صَلاةَ لَهُ ۳ .

۳۳۶.الإمام عليّ عليه السلام :الاِلتِفاتُ فِي الصَّلاةِ اختِلاسٌ مِنَ الشّيطانِ ، فَإِيّاكُم والاِلتِفاتَ فِي الصَّلاةِ ، فَإِنَّ اللّه تَبارَكَ وتَعالى يُقبِلُ عَلَى العَبدِ إذا قامَ فِي الصَّلاةِ ، فَإِذا التَفَتَ قالَ اللّهُ تَبارَكَ وتَعالى : يَابنَ آدَمَ ، عَمَّن تَلتَفِتُ ؟ ـ ثَلاثًا ـ فَإذَا التَفَتَ الرّابِعَةَ أعرَضَ اللّهُ عَنهُ ۴ .

۳۳۷.الإمام الصادق عليه السلام :إذَا استَفتَحَ العَبدُ صَلاتَهُ أقبَلَ اللّهُ عَلَيهِ بِوَجهِهِ الكَريمِ ووَكَّلَ بِهِ مَلَكًا يَلتَقِطُ القُرآنَ مِن فيهِ التِقاطًا ، فَإِن أعرَضَ العَبدُ عَن صَلاتِهِ أعرَضَ اللّهُ عَنهُ ووَكَّلَهُ إلَى المَلَكِ ، وإن أقبَلَ عَلى صَلاتِهِ بِكُلِّهِ أقبَلَ اللّهُ عَلَيهِ بِوَجهِهِ الكَريمِ حَتّى تُرفَعَ صَلاتُهُ كامِلَةً ، وإن سَها فيها أو غَفَلَ أو شَغَلَ بِشَيءٍ غَيرِها رُفِعَ مِن صَلاتِهِ بِقَدرِ ما أقبَلَ عَلَيهِ مِنها ، ولا يُعطَى القَلبُ الغافِلُ شَيئًا ۵ .

۳۳۸.عنه عليه السلامـ في قَولِهِ تَعالى :«فَأقِم وَجهَكَ لِلدّينِ حَنيفًا»۶:ـ في قَولِهِ تَعالى : «فَأقِم وَجهَكَ لِلدّينِ حَنيفًا»۷ : قُم فِي الصَّلاةِ ولا تَلتَفِت يَمينًا ولا شِمالاً ۸ .

۳۳۲.در توضيح گفتار يحيى به بنى اسرائيل ـ : خداوند شما را به نماز فرمان داده است، پس هرگاه نماز مى خوانيد به اين سو و آن روى نگردانيد ، كه خدا در نماز رو به چهره بنده اش مى كند تا آنگاه كه او روى گرداند.

۳۳۳.پيوسته خداى عز و جل در نماز رو به بنده اش دارد ، تا آنگاه كه روى نگردانده است. پس اگر روى گرداند، خدا نيز روى مى گرداند.

۳۳۴.هيچگاه بنده در نمازش روى نمى گرداند ، جز اينكه پروردگارش به او مى گويد: اى فرزند آدم، به كجا رو مى كنى؟ من براى تو از آنچه بدان روى آورده اى، بهترم.

۳۳۵.هر كس در نماز از روى قصد به آن كه در چپ و راستش هست، پى ببرد، نمازى ندارد.

۳۳۶.امام على عليه السلام :روى گرداندن در نماز، ربودنى از شيطان است. پس مبادا در نماز به اين سو وآن سو روى گردانيد ، كه خداوند تبارك و تعالى، هنگام به نماز ايستادن بنده، به او روى مى آورد وآنگاه كه روى گرداند ، خداوند تبارك و تعالى مى گويد: اى فرزند آدم، از چه كسى روى مى گردانى؟ ـ تا سه بار ـ پس در بار چهارم خداوند از او روى مى گرداند ۹ .

۳۳۷.امام صادق عليه السلام :هنگامى كه بنده نماز را آغاز مى كند، خداوند با روى كريمانه اش به او روى مى آورد و فرشته اى را بر او مى گمارد ، تا قرآن را كامل و تمام از لبش برچيند. پس اگر بنده از نمازش روى گرداند، خداوند نيز روى مى گرداند و او را به همان فرشته مى سپارد و اگر در همه نمازش، به آن متوجه باشد، خداوند با روى كريمانه اش به او رو مىكند تا آنكه نمازش كامل و تمام بالا رود. و اگر در آن دچار فراموشى يا غفلت گرديد يا سرگرم به چيزى جز خدا شد، از نمازش، همان اندازه بالا مى رود كه به خدا روى آورده است و به دل غافل هيچ چيز، بخشيده نمى شود.

۳۳۸.درباره گفته خداوند تعالى: «پاكدلانه روى به دين داشته باش» ـ : در نماز
بايست و به راست و چپ روى مگردان.

1.سنن أبي داود : ۱ / ۲۳۹ / ۹۰۹ ، سنن النسائي : ۳ / ۸ ، سنن الدارمي : ۱ / ۳۵۲ / ۱۳۹۵ ، مسند ابن حنبل : ۸ / ۱۱۹ / ۲۱۵۶۴ ، المستدرك على الصحيحين : ۱ / ۳۶۱ / ۸۶۲ كلّها عن أبي ذرّ وفي الأربعة الأخيرة : «فإذا صرف وجهه» مكان «فإذا التفت» .

2.شُعب الإيمان : ۳ / ۱۳۸ / ۳۱۲۷ عن أبي هريرة .

3.عوالي اللآلي : ۱ / ۳۲۴ / ۶۴ عن معاذ بن جبل .

4.قرب الإسناد : ۱۵۰ / ۵۴۶ عن أبي البختري عن أبيه ، ثواب الأعمال : ۲۷۳ / ۱ عن داود بن حصين عن الإمام الصادق عليه السلام نحوه من دون صدر الرواية .

5.مكارم الأخلاق : ۲ / ۶۶ / ۲۱۶۴ .

6.الروم : ۳۰ .

7.تفسير القمّي : ۲ / ۱۵۵ عن الفضيل بن يسار وربعي بن عبداللّه .

8.در نقل «ثواب الأعمال» آغاز روايت نيامده است.


الصلاة في الكتاب و السنة با ترجمه فارسي
94

4 / 23

العَبَـث

۳۲۶.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ لِعَليٍّ عليه السلام ـ: يا عَليُّ ، كَرِهَ اللّهُ عز و جل لاُِمَّتَي العَبَثَ فِي الصَّلاةِ ۱ .

۳۲۷.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى كَرِهَ لي سِتَّ خِصالٍ وكَرِهتُهُنَّ لِلأَوصياءِ مِن وُلدي وأتباعِهِم مِن بَعدي : العَبَثَ فِي الصَّلاةِ . . . ۲ .

۳۲۸.أَنَسُ بنُ مالِكٍ :إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله رَأى رَجُلاً يُحَرِّكُ الحَصى وهُوَ فِي الصَّلاةِ ، فَلَمَّا انصَرَفَ قالَ للِرَّجُلِ : هُوَ حَظُّكَ مِن صَلاتِكَ ۳ .

۳۲۹.الإمام عليّ عليه السلام :لا يَعبَثُ الرَّجُلُ في صَلاتِهِ بِلِحيَتِهِ ولا بِما يَشغَلُهُ عَن صَلاتِهِ ۴ .

راجع : الحديث 227 و 228 .

5 / 23

الاِلتِفـات

۳۳۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :لا تَلتَفِتوا في صَلاتِكُم فَإِنَّهُ لا صَلاةَ لِلمُتَلَفِّتِ ۵ .

۳۳۱.عنه صلى الله عليه و آله :إيّاكَ والاِلتِفاتَ فِي الصَّلاةِ ، فَإِنَّ الاِلتِفاتَ فِي الصَّلاةِ هَلَكَةٌ ، فَإِن كانَ لابُدَّ فَفِي التَّطَوُّعِ لا فِي الفَريضَةِ ۶ .

۳۳۲.عنه صلى الله عليه و آلهـ في بَيانِ كَلامِ يَحيى عليه السلام لِبَني إسرائيلَ ـ: إنَّ اللّهَ أمَرَكُم بِالصَّلاة ، فَإِذا
صَلَّيتُم فَلاتَلتَفِتوا، فَإِنَّ اللّهَ يَنصِبُ وَجهَهُ لِوَجهِ عَبدِهِ في صَلاتِهِ ما لَم يَلتَفِت ۷ .

4/23

بازى كردن

۳۲۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى علىّ ، خداوند عز و جل بازى كردن در نماز را براى امّت من، نپسنديده است ۸ .

۳۲۷.همانا خداوند تبارك و تعالى شش خصلت را براى من نپسنديده و من نيز آن ها را براى جانشينان از نسلم و پيروانشان نپسنديده ام : بازى كردن در نماز ... ۹ .

۳۲۸.انس بن مالك:پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مردى را ديد كه در نماز، سنگريزه ها را تكان مى دهد . پس از آنكه نمازش را تمام كرد، حضرت به آن مرد فرمود: نصيب تو از نماز همان است.

۳۲۹.امام على عليه السلام :مرد، در نماز با ريشش و آنچه او را از نمازش به خود مشغول مى دارد، بازى نمى كند.

5/23

به اين سو و آن سو روى گرداندن

۳۳۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در نمازتان به اين سو و آن سو روى نگردانيد ، كه چنين كسى نمازى ندارد.

۳۳۱.مبادا در نماز، به اين سو و آن سو روى گردانيد ، كه روى گرداندن در نماز، هلاكت است. اگر چاره اى نيست در نماز مستحب ، و نه در واجب، انجام گيرد.

1.الفقيه : ۴ / ۳۵۷ / ۵۷۶۲ عن حمّاد بن عمرو وأنس بن محمّد عن أبيه جميعا عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام، الكافي : ۳/۳۰۰/۲ عن الحسن بن أبي الحسن الفارسي عمّن حدّثه عن الإمام الصادق عليه السلامعنه صلى الله عليه و آله، أماليالصدوق: ۲۴۸/۳ عن عبداللّه بن الحسين عن أبيه عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلامعنه صلى الله عليه و آلهولفظهما : «إنَّ اللّه َ كَرِهَ لَكُم أيَّتُها الاُمَّةُ أربَعا وعِشرينَ خَصلَةً ونَهاكُم عَنها كَرِهَ لَكُم العَبَثَ فِي الصَّلاةِ . . .» .

2.أمالي الصدوق : ۶۰ / ۳ ، فضائل الأشهر الثلاثة : ۷۷ / ۶۰ كلاهما عن غياث بن إبراهيم عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، الفقيه : ۱ / ۱۸۸ / ۵۷۵ ، الخصال : ۳۲۷ / ۱۹ عن إسحاق بن عمّار عن الإمام الصادق عليه السلام عنه صلى الله عليه و آلهوفيه «كرههنّ» مكان «كرهتهنّ» .

3.مسند أبي يعلى : ۴ / ۱۱۸ / ۴۰۰۰ .

4.الخصال : ۶۲۰ / ۱۰ عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام .

5.المعجم الأوسط : ۲ / ۲۹۴ / ۲۰۲۱ ، مجمع الزوائد : ۲ / ۲۳۳ / ۲۴۲۹ وفيه «لا صلاة لملتفت» كلاهما عن عبداللّه بن سلام .

6.سنن الترمذي : ۲ / ۴۸۴ / ۵۸۹ عن أنس .

7.سنن الترمذي : ۵/ ۱۴۸/۲۸۶۳ ، مسند ابن حنبل : ۶ / ۹۰ / ۱۷۱۷۰ ، المستدرك على الصحيحين : ۱ / ۵۸۳ / ۱۵۳۴ نحوه وكلّها عن الحارث الأشعري .

8.در «كافى» و «امالى صدوق» متن روايت چنين است: «اى امت، خداوند بيست و چهار خصلت را براى شما نپسنديده و شما را از آن ها باز داشته است، بازى كردن در نماز ...».

9.در «خصال» به جاى «من نيز آن ها را نپسنديده ام» آمده است: «و خدا براى آنان نيز نپسنديده است».

  • نام منبع :
    الصلاة في الكتاب و السنة با ترجمه فارسي
تعداد بازدید : 41584
صفحه از 263
پرینت  ارسال به