نگاهى به كتاب غررالحكم و جواهرالكلم - صفحه 79

2 ـ مقايسه مقدمه غررالحكم با نسخه خطى مورد بحث
3 ـ مقايسه متن و محتواى هر دو كتاب

1 ـ عبدالواحد تميمى و شرح حال وى:

چند تن از علماء و ارباب رجال همچـون ميرزا عبدالله افندى صاحب رياض العلماء، ۱ محدث نورى در خاتمه مستدرك، ۲ سيد محمد باقر خوانسارى در روضات الجنات، ۳ و مؤلف كشف الظنون ۴ (حاجى خليفه) درخصوص معرفى اين شخصيت بزرگ، مطالبى را عرضه داشته اند كه به برخى از آن اشاره مى كنيم:
ميرزا عبدالله افندى در توصيف شخصيت علمى و اعتقادى وى چنين گفته است : سيد ناصح الدين ابوالفتح عبدالواحد بن محمدبن عبدالواحد تميمى آمدى، فاضل و عالم برجسته و محدث شيعى و اثنى عشرى است. و اينكه در مقدمه كتاب خود، بعد از ذكر نام مبارك اميرالمؤمنين، جمله دعائيه «كرّم اللّه وجهه» را آورده است، نمى توان به غير امامى بودنش استدلال كرد، زيرا يا اين كار را بنا به تقيه انجام داده است و يا از اضافات نويسندگان و نسخه پردازان كتاب مى باشد.
محدث نورى در فايده سوم از خاتمه مستدرك الوسائل، او را از مشايخ و اساتيد ابن شهرآشوب (م 588 هجرى قمرى) معرفى كرده است، چرا كه ابن شهرآشوب در كتاب مناقب آل ابى طالب ۵ صراحتا گفته كه از عبدالواحد تميمى آمدى اجازه روايت دارد. از آنجا كه تولد ابن شهرآشوب به سال 488 هجرى و وفاتش 588 هجرى بوده است ۶ مى توان تخمين زد كه عبدالواحد تميمى از علماى قرن پنجم هجرى مى باشد. اين حدس و گمان ـ و نه يقين ـ از اين روست كه تاريخ تولد و وفات وى در دست نيست. البته برخى

1.ـ رياض العلماء، ج ۳، ص ۲۸۱.

2.ـ خاتمه مستدرك، ج ۳، ص ۴۹۱.

3.ـ روضات الجنات، ص ۴۶۴. محدث قمى ـ سفينه البحار، ج ۲، ص ۱۴۲.

4.ـ كشف الظنون، ج ۱، ستون ۶۱۶.

5.ـ مناقب، ج ۱، ص ۹.

6.ـ ريحانة الادب، ج ۱، ص ۲۸.

صفحه از 88