معناى اصلى لغوى آن رجوع شود تا فهم صحيحى از آيات و روايات به دست آيد. امّا اگر به جاى آن، سراغ اصطلاحات متشرعه برويم و آنها را ملاك فهم و درك قرآن وروايات قرار دهيم، قطعا دچار انحراف و كژفهمى خواهيم شد، زيرا كه اين اصطلاحات در قرنهاى بعد و به مناسبت ملاحظاتى جعل و وضع گشتهاند.
17 ـ برخى از ويژگىهاى مكتب اصولى مرحوم ميرزا (ره) را مىتوان در چند نكته بيان داشت: يكى آسانى اين مكتب. توضيح آن كه روش مرسوم حوزههاى شيعى براى رسيدن به اجتهاد و فقاهت، احتياج به مقدمات علمى فراوانى دارد. براى اين كار، بايد افرادى وارد ميدان شوند كه استعداد خيلى زيادى دارند. از ميان اين افراد نيز، اشخاص بسيار كمى به پايان راه مىرسند و بقيه در ميانه راه متوقّف مىشوند، زيرا بايد در علوم زيادى مجتهد و متخصّص شوند كه اين خود، نيرو و توان زيادى را مصرف مىكند و به نوعى اختلال نظام است. در همين روش، بسيارى از بحثهاى اصولى بىحاصل و بدون ثمره عملى است. از اين رو، بسيار طول مىكشد. براى نمونه از قول مرحوم آية الله حاج ميرزا حيبب رشتى نقل است كه چهارده سال درباره مقدمه واجب بحث كرد و بعد از آن نتيجه گرفت كه اين بحث فايدهاى ندارد. از قول مرحوم آقا نجفى قوچانى (ره) نقل شده كه مىگويد:
«درس آن مرحوم (ميرزا حبيبالله رشتى) را اگرچه نديده بوديم، لكن شنيدهايم كه دوره اصول، برحسب تدريس آن مرحوم، ششصد سال طول مىكشيده!» ( سياحت شرق يا زندگىنامه آقا نجفى قوچانى، به نقل از كتاب راه خورشيدى، محمد اسفنديارى، ص 204)
امّا مكتب اصولى مرحوم ميرزا(ره) بسيار ساده و آسان است، به ويژه آنكه احتياج به مقدمات زياد و معلومات قبلى فراوان نيست. شخص بايد وجدانى پاك و فطرى داشته باشد، مقدارى علوم ادبى از قبيل لغت و صرف و نحو را بداند، به آيات قرآنى و احاديث معصومان در ابواب مختلف فقهى همواره رجوع كند، دائما از ارواح مقدسه معصومان مخصوصا از ولى زمان حضرت بقية الله (عج) استمداد جويد و مدد طلبد. در اين صورت، اميد است كه به مراد و مقصود خود ـ يعنى فهم و عرفان احكام الهى ـ برسد. به ويژه از آن رو كه دين اسلام، دينى سهل و آسان و پاك و بدون آلودگى و كدورت است.