مبانى فقه‏ الحديثى آية الله ميرزا مهدى اصفهانى (4) - صفحه 24

شكل عمل كند، به سعادت دنيا و آخرت مى‏رسد.
20 ـ اولويت و برترى از آنِ احكام قلبى است كه با روح و روان انسان سر و كار دارد. مهم‏ترين اصلى كه بايد همواره مورد توجّه انسان باشد، اين است كه بداند وى مخلوق است و مربوب، پس بايد ابتدا، خالق و ربّ خود را بشناسد كه او را به وجود آورده است. بنابراين در رأس همه واجبات قلبى، معرفت و عرفان خداوند است. اين معرفت، نبايد فقط به شناخت بسيط اكتفا شود، بلكه بايد به شناخت مركّب و تركيبى او رسيد.
اين همان حقيقتى است كه ميرزاى اصفهانى از آن تعبير به «فقه اكبر» مى‏كند، در مقابل «فقه اصغر» كه همان احكام قالبى باشند. اصل و اساس «فقه اكبر» و باب اعظم ورود به احكام قلبى و معارف الهى، شناخت خداوند است. پس اگر بگوييم اساس تعليمات مرحوم آيه‏الله ميرزا محمد مهدى غروى اصفهانى (ره) عرفان و شناخت خداوند است، سخنى به گزاف نگفته‏ايم. البته اين حقيقت، اساس دعوت تمامى انبياء الهى در طول تاريخ بشريت بوده، كه حضرت مهدى (عج) نيز براى آن و به خاطر آن قيام الهى خويش را آغاز خواهد كرد. به اميد آن كه ما نيز از رهپويان راه حضرتش باشيم.
چنين باد !

فهرست منابع و مآخذ

1 ـ اسفنديارى، محمد. راه خورشيدى، قم: دليل ما، 1382 ش.
2 ـ رضى، محمد. نهج‏البلاغه، ترجمه و شرح محمد دشتى، تهران: مشهور، 1379ش.
3 ـ صدوق، محمد. معانى الاخبار، قم: جامعه مدرسين، 1361 ش.
4 ـ فيض، على رضا. مبادى فقه و اصول، تهران: دانشگاه تهران، 1369 ش.
5 ـ قمى مشهدى، محمد. كنزالدقائق و بحرالغرائب، تهران: مؤسسه طبع و نشر وزارت ارشاد، 1411هـ.ق.
6 ـ گرجى، ابوالقاسم. تاريخ فقه و فقها، تهران: سمت، 1381 ش.
7 ـ مفيد، محمد. الاختصاص، قم: جماعة المدرسين، بى‏تا.
8 ـ نورى، حسين. نفس الرحمن فى فضائل سلمان، تهران: آفاق، 1369 ش.

صفحه از 24