گزارشى از مصاحبه با آيت‏ الله سيد محمّدباقر موحّد ابطحى - صفحه 118

حقايق قرآن و حديث، همواره اين بنده را برمى‏انگيخت كه فرصتى پديد آيد تا ناگفته‏هايى از زندگى و آثار اين دانشى‏مرد را از زبان خودشان بشنويم و به اطلاع پژوهندگان علوم قرآن و حديث برسانيم.
خدا را سپاس مى‏گويم كه در سايه‏سار شجره طيبه «صحيفه سجاديه»، چنين مجالى به دست آمد: مجلسى كوتاه و پربار، در محلّ «مدرسة الامام المهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف» كه در سال 1356 شمسى به دست معظّم له برپا شده و از همان آغاز، مركز تحقيقات استاد در باب قرآن و حديث بوده است. در اين مجلس ـ كه با هميارىِ مخلصانه حجج اسلام آقايان رضا مختارى و ابوالفضل حافظيان برگزار شد ـ چند پرسش از استاد پرسيديم و پاسخ گرفتيم. دامنه گسترده تبحّر و مهارت جناب ايشان در رشته‏هاى مختلف علوم، سبب شد كه نكاتى پراكنده در حاشيه اين گفت و شنودها بيان شود كه همه، در جاى خود، مفيد و ارزشمند است.
البتّه دوست داشتيم براى برخى ديگر از پرسش‏هاى خود، پاسخ‏هايى از حضرت آيت الله موحّد ابطحى بگيريم كه تراكم كارهاى استاد، مانع از آن شد. از جمله: نكاتى در مورد آيت الله سيد محمد تقى موسوى اصفهانى (صاحب كتاب نفيس مكيال المكارم، جدّ مادرى آيت الله موحّد ابطحى)؛ آشنا شدن با كتابهايى كه به صورت كار گروهى تحت نظر استاد تحقيق و منتشر شده است؛ خاطراتى از اساتيد و فقيهانى كه روى در نقاب خاك كشيده‏اند؛ خدمات تبليغى و اجتماعى استاد در منطقه آباده؛ روش‏هاى علمى ايشان در علوم حديث؛ تجربه‏هايى از كار علمى ـ پژوهشى گروهى با كمترين امكانات و...
براى توضيح بيشتر، اشاره مى‏شود كه در مدرسة الامام المهدى عليه ‏السلام ، تحت نظر حضرت آيت الله سيد محمد باقر موحّد ابطحى، آثار زيادى به صورت كار گروهى تحقيق، تدوين و منتشر شده است، از جمله:
1 ـ جامع الاخبار و الآثار عن النبى و الائمة الاطهار عليهم ‏السلام ـ تفسيرى روايى بر قرآن، كه تنها سه جلد آن در باب فضائل قرآن (در حدود 1900 صفحه) منتشر شده و 12 مجلد آن آماده انتشار است.

صفحه از 148