داشت. استنساخ كتابهايى چون قرب الاسناد حميرى، مصباح المتهجد شيخ طوسى، رجال شيخ طوسى، كتاب سكونى، الجوهر فى الفروع ابن براج و معدن الجواهر علامه كراجكى، و در نهايت استنساخ صحيفهى سجاديه از جمله كتابهايى است كه اطلاع از استنساخ آنها به دست ابن ادريس به ما رسيده است.
دقت نظر، تسلّط به علوم مختلف اسلامى خاصه لغت و ادب عربى، اطمينان خاصى به علماى بعد از وى در استناد به آثار كتابت شده توسط وى داده است.
ابن ادريس خود در باب مقابله صحيفه نگاشتهى خود اينگونه آورده است:
«بلغالعرض بأصل خبر الموجود و بذل فيه الجهد و الطاقة إلا ما زاغ عنه النظر و حسر عنه البصر» ۱
دو نكتهى قابل توجه در اين سخن ابن ادريس به چشم مىخورد: اول آنكه ابن ادريس در مقابلهى صحيفهى سجاديه، بهترين نسخه از صحيفه را به دست آورده و آنگاه نسخهى خود را با آن مقابله كرده است. ديگر اينكه تمام سعى و اهتمام خود را در مقابله به كار بسته است، مگر آنكه خطايى سهوا در اين ميان اتفاق افتاده باشد.
بعدها همين نسخهى ابن ادريس مورد توجه سديدالدين على بن احمد الحلى قرار گرفت و نسخهاى از صحيفه را كه از روى صحيفهى على بن السكون در ذىالحجة سال 642 قمرى نگاشته بود با نسخهى ابن ادريس در ذىالقعده سال 654 قمرى مقابله كرد و رمز نسخهى ابن ادريس را سين و خ س قرار داد.
أبو عبداللّه محمد بن مكى (شهيد اول) نيز نسخهاى از روى نسخهى سديدالدين على بن احمد الحلى در تاريخ يازدهم شعبان 772 قمرى كتابت كرد. ۲ بعد از وى نيز شمسالدين محمد بن على الجبعى جد شيخ بهائى نسخهاى از روى نسخهى محمد بن مكى نگاشته است. ۳
1.ـ بحارالانوار: ۱۰۵ / ۱۳۴؛ الصحيفة السجادية الجامعة: ۶۴۳.
2.ـ بنگريد به مقاله «نسخه شهيد اول از صحيفه» نوشته حجة الاسلام سيد حسن موسوى بروجردى در سفينه شماره۷.
3.ـ بحارالانوار: ۱۰۴ / ۲۱۱؛ الرسائل الرجالية: ۲ / ۴۵۶؛ الصحيفة السجادية الجامعة: ۶۴۳. نيز بنگريد به مقاله «عالمان صحيفه نگار» نوشته حجهالاسلام ابوالفضل حافظيان در سفينه شماره ۷.