نظرخواهى راجع به كتاب كافى و ثقة الاسلام كلينى - صفحه 30

3. نگارش تازه از شرح حال و حيات علمى مرحوم كلينى.
4. التفات به شيوه مرحوم كلينى در نقل اَسناد (تحويل، اختصار و تعليق).
5. توجّه خاص به شيوه مرحوم كلينى در تبويب كتاب كافى.
6. بررسى شيوه وى در ترتيب احاديث هر باب.
7. يافتن منابع وى در هر كتاب و باب از كتابها و ابواب كافى.
به لطف خدا در چهار جهت اوّل، گامهاى خوبى در مؤسّسه علمى ـ فرهنگى دارالحديث برداشته شده و كتاب كافى در شرف طبعى وزين و با تحقيقى شايسته است. در تحقيق جديد، ضمن بهره‏گيرى از نسخه‏هاى متعدّد و نقل دقيق نسخه بدلها، به اَسناد اين كتاب شريف نيز توجّه خاصّى شده و به تعليقات درخور توجّهى مزيّن گشته است. در اين تحقيق جديد، به شرح حال و حيات علمى مرحوم كلينى نيز توجّه خاصّى شده و در مقدّمه به تفصيل، به اين مسئله پرداخته شده است.
از نكات قابل اهمّيّت در مورد اين كتاب شريف ـ كه كمتر بدان توجّه شده است ـ مى‏توان به اين نكته اشاره نمود كه كافى يكى از مهم‏ترين منابع حتّى در نگارش ساير كتب اربعه (من لايحضره الفقيه، تهذيب الاحكام و الاستبصار) است. اگر چه شيخ صدوق در كتاب من لايحضره الفقيه، خيلى به ندرت از مرحوم كلينى نام برده است، امّا با تطبيق اين كتاب با كتاب كافى مى‏توان پى برد كه يكى از منابع مهمّ شيخ صدوق در تدوين كتاب الفقيه، كتاب كافى است؛ چنان‏كه مجلسى اوّل در روضه‏المتّقين به اين نكته تصريح كرده است. شيخ طوسى نيز اگر چه در موارد قابل توجّهى به نقل خود از كافى تصريح نموده است، ليكن در موارد قابل توجّهى نيز به اخذ از كافى تصريح نكرده است و اين نكته تنها با تطبيق و مقايسه تهذيبين با كافى به دست مى‏آيد.
جواب 2) مرحوم كلينى در مقدّمه كافى مى‏نويسد كه يكى از برداران دينى به خاطر تعارض روايات در موضوع واحد، از درك حقيقت و اينكه كدام روايت

صفحه از 33