نظرخواهى راجع به كتاب كافى و ثقة الاسلام كلينى - صفحه 33

تدوين نمود.
جواب 5) صرف نظر از عقايد و رسوم بى‏اساس قومى و منطقه‏اى ـ كه در ميان شيعه وجود دارد ـ تقريبا تمام عقايد و فرهنگ شيعه برگرفته از روايات اين كتاب شريف است. از همين جا مى‏توان به نقش مهمّ اين كتاب در فرهنگ و عقايد شيعى پى برد. براى مثال مى‏توان به آداب غذا خوردن، دعا براى كسى كه عطسه كرده، آداب سفر و آداب دفن ميّت اشاره نمود كه همگى برگرفته از روايات اين كتاب شريف است. در بخش عقائد نيز عقائد شيعه برگرفته از روايات بخش اصول از اين كتاب گرانقدر است.
نكته ديگر در مورد جايگاه كتاب كافى، منبع و مأخذ اوّل شدن اين كتاب در حوزه حديث و فرهنگ شيعه براى ساير كتابهاست. حتّى همان‏طور كه در پاسخ سؤال ديگر گفته شد، اين كتاب شريف را شيخ صدوق و شيخ طوسى نيز جزو منابع كتاب خود قرار داده‏اند.
در پايان، توجّه به اين نكته حائز اهمّيّت است كه آنچه درباره اعتبار اين كتاب مهم و ارزنده عرض كرديم، به اين معنا نيست كه همه روايات آن معتبر و قابل استنادند؛ بلكه در اين كتاب و ساير منابع روايى، روايات ضعيف و غير قابل استناد نيز وجود دارد كه توسّط كارشناسان حديث بايد مورد نقد و تبيين قرار گيرد.

پاسخ استاد على ملكى ميانجى

جواب 1) منابع معرفت و ميزان شناخت، دو نور مقدّس عقل و دين‏اند. دين نيز بر دو ركن ركين، يعى كتاب خدا و سخنان معصومان و احاديث استوار است كه بر اساس كلام خدا، احاديث نبوى و ولوى، نقش عالى در تبيين شريعت آسمانى دارند و بدون در نظر گرفتن احاديث، شناخت از دين ناقص و غير ممكن است و چه بسا موجب گمراهى اشخاص گردد. از اين روست كه پيامبر گرامى اسلام دو ثقل گرانبها، قرآن و عترت را در ميان امّت به يادگار گذاشت و شرط گمراه نشدن را تمسّك به اين

صفحه از 33