نظرخواهى راجع به كتاب كافى و ثقة الاسلام كلينى - صفحه 34

دو نور مقدّس قرار داد و فرمود: اين دو نور هرگز از هم جدا نمى‏شوند.
جواب 2) كتاب شريف «كافى» كهن‏ترين و جامع‏ترين و مفصّل‏ترين جامع حديثى شيعه اماميّه است كه در زمان غيبت صغرى، به دست عالم و فقيه جليل، كلينى رازى تدوين يافته است. اين كتاب مورد احترام تمامى عالمان شيعه با گرايشهاى فكرى مختلف در طول يازده قرن بوده است. شهيد اوّل و محقّق ثانى دو تن از اركان اربعه فقه شيعه ۱ در مورد كتاب شريف «كافى» فرموده‏اند: كتابى در حديث همانند «كافى» در ميان شيعيان تدوين نيافته است. حاج آقا بزرگ تهرانى نيز در مورد «كافى» مى‏نويسد: كتابى نظير آن در احاديث آل رسول نوشته نشده است.
جواب 3) مرحوم كلينى در مقدّمه كتاب «كافى» انگيزه اقدامش را براى تأليف اين كتاب اين‏چنين بيان مى‏كند: يكى از برادران دينى، در پيامى اظهار داشته است مبنى بر اينكه: مردم زمان ما علم و دانش را رها كرده و در جهل و نادانى، غوطه‏ور شده‏اند؛ نام خود را مسلمان گذاشته‏اند، ولى از محتوا و متن اسلام بى‏خبرند؛ كارها را دلبخواه و طبق عادت و رسوم و تقليد از نياكانشان انجام مى‏دهند و در همه امور، به عقل ناقص خود تكيه دارند. آيا چنين كارى درست است؟ آن‏گاه از قول او نقل مى‏كند كه درخواست نموده كتابى بنويسد كه شامل جميع علوم دينى باشد و او و همه مؤمنين را كفايت كند، تا كسانى كه مى‏خواهند حقيقت اسلام را از ديدگاه پيشوايان دينى ما و سنّتهاى استوارى كه مدار تكليف و عمل‏اند، بدست آورند و بر طبق آنها عمل كنند، به آن مراجعه نمايند.
مرحوم كلينى خواسته آن برادر دينى را اجابت كرده، به تأليف كتاب «كافى» اقدام مى‏كند. كتاب شريف «كافى» حاوى مباحث عقايد و كلام نقلى و مأثور، اخلاق و احكام است و به لحاظ تبحّر علمى مؤلّف در اصول و فروع دين، مباحث

1.آيت اللّه‏ شيخ هاشم قزوينى چهارتن را چهار ركن فقاهت شيعه مى‏دانسته است: محقّق اوّل، علّامه حلّى، شهيد اوّل و محقّق ثانى.

صفحه از 33