نظرخواهى راجع به كتاب كافى و ثقة الاسلام كلينى - صفحه 35

در بخشهاى مختلف دينى با اسلوب و شيوه مناسب گزينش و عرضه شده است. با وجود تأكيد بر تمسّك به دو منبع اصيل استناد كتاب و حديث، از ارجگذارى به علم و عقل غفلت نگرديده است. وى در مقدّمه «اصول كافى» نوشته است: من كتابم را با اختصاص دادن فصلى به عقل و علم و قدر و مكانت بلند و شايسته آن و نقص و كاستى جهل و بى‏مقدراى و پستى اهل آن، آغاز نمودم، «إذ كان العقل هو القطب الذي عليه المدار، و به يحتجّ، و له الثواب و عليه العقاب».
جواب 4) كتاب شريف «كافى» به لحاظ جايگاه بلند و بى‏بديل خود، نقش ماندگارى در ميان مذهب شيعه دارد كه اين نقش، اختصاص به گذشته و حال ندارد؛ بلكه در آينده هم خواهد داشت. زيرا مشتمل بر سخنانِ رسيده از پيشوايان معصوم در همه زمينه‏هاى اعتقادى و اخلاقى و فقهى است و مورد نياز همه انسانها تا ابديّت تاريخ است.
مؤلف گرانقدر آن نيز از عالمان وارسته و بزرگ شيعه است. عالم و فقيه پرهيزگار، علّامه سيّد مهدى بحرالعلوم مى‏نويسد: فضل كلينى و جايگاه برجسته وى در ميان شيعيان و مخالفان مورد پذيرش همگانى است. زبيدى مؤلّف تاج‏العروس مى‏نويسد: رياست فقهاى اماميّه در زمان مقتدر عبّاسى (295 ـ 320ق) به وى منتهى گشت. ميرداماد فليسوف شهير با تعابيرى ارجمند، از جايگاه بلند علمى كلينى ياد مى‏كند.
ترويج و بزرگداشت كتاب شريف «كافى» و مؤلّف گرانقدر آن، امروزه از ضرورت و اولويّت خاصّى برخوردار است. زيرا نظام سلطه جهانى و صهيونيسم، آشكارا مبارزه با تشيّع را تشديد نموده است. فرق ضالّه گوناگون به ويژه فرقه ضالّه خشن وهابيّت و ريزه‏خواران و منسوبين اين فرقه، با اتّكا به دلارهاى نفتى و پشتوانه سياسى نظام سلطه، به شدّت در برابر شيعه مشغول سمپاشى‏اند و از جمله با اختصاص بودجه‏هاى كلان، در صدد تضعيف آثار علمى شيعه هستند. كتاب كافى

صفحه از 33