نظرخواهى راجع به كتاب كافى و ثقة الاسلام كلينى - صفحه 36

نيز به عنوان كهن‏ترين جامع حديثى شيعه، از اين دشمنى بى‏بهره نمانده است و مخالفان با چاپ آثارى بر ضدّ آن به ابراز خصومت پرداخته‏اند.
جواب 5) چون محتواى «كافى» مشتمل بر سه بخش اعتقادى و اختلاقى وفقهى است، پرداختن به بخشهاى اخلاقى و فقهى فرصت ديگرى را مى‏طلبد. امّا در مورد بخشهاى كلامى و اعتقادى مواردى به نظر رسيد كه در ذيل متذكّر مى‏گردد:
1. استدراك مباحث اعتقادى كتاب «كافى» با استفاده از كتب كهن معتبر شيعه و پديد آوردن آثار و رساله‏هاى مستقلّ اعتقادى و تقويت كمّى و كيفى آنها لازم و واجب است.
2. عصر كلينى، اوج رواج نحله‏هاى مختلف كلامى و فكرى و رسوخ نهضت ترجمه و تحوّلات سياسى پيرامون امامت و رهبرى است. غربيها و صهيونيستها به تحليل و بازخوانى از جريانهاى اين عصر، علاقه وافرى نشان مى‏دهند و با استناد به متون قديم و از جمله كتاب «كافى» آثارى را در اين زمينه، با رويكردهاى خصمانه و جهت‏دار در حال عرضه و القا هستند. ضرورى است محقّقانى فرهيخته و صاحب‏نظر و مدافع مذهب حق، با توليد تحقيقات شايسته، فرصت را از دشمنان بازستانند. اين كار داراى دو فايده است: يكى آنكه از كاوش و بازخوانى تحريف شده مبانى اعتقادى شيعه، پيشگيرى مى‏شود. ديگر آنكه تبيين و ابهام‏زدايى از بخشى از حقايق و جريانهاى كج‏انديش تاريخى ـ كه مشابه و مماثل برخى از تفكّرات امروزى‏اند ـ در تقويت مبانى اعتقادى شيعه و حراست و مرزبانى از آنها مؤثّر است.

صفحه از 33