ارجوزه در فضايل اميرالمؤمنين عليه ‏السلام - صفحه 166

خارج است آن را در مقاله‏اى ديگر پى خواهيم گرفت.
ارجوزه‏ى مرحوم آيه‏اللّه‏ العظمى خويى از نوع رجز سالم مسدّس مى‏باشد بر وزن (مستفعلن مستفعلن مستفعلن) كه نمونه‏ى بسيار مشهور آن، الفيّه‏ى ابن‏مالك در نحو است با مطلع:



قال محمّد هو ابن‏مالكأحمد ربّي اللّه‏ خير مالك

به احتمال بسيار، مرحوم خويى در انتخاب وزن ارجوزه، نظر به الفيّه‏ى ابن‏مالك داشته است و حتّى در صلوات بر پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلمبه بيت او نظر داشته است. ابن‏مالك مى‏گويد:



مصلّيا على النّبي المصطفىو آله المستكملين الشرفا

و مرحوم خويى مى‏فرمايد:



مصليّا على النّبي المؤتمنو آله المطهّرين مِن دَرَن

متن ارجوزه‏ى مرحوم خويى 166 بيت است كه به بيان فضايل اميرالمؤمنين علىّ‏بن ابى‏طالب عليه ‏السلام پرداخته است. ناظم ارجوزه در پايان، تأكيد مى‏كند كه شاعر نيست و تنها علاقه به خاندان پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلماو را به سرودن اين ابيات وا داشته است.
ابتدا مى‏خواستيم همراه با ترجمه‏ى ابيات، همه‏ى مآخذ و مصادر احاديث را از كتاب «على امام البررة»ـ كه شرح عالمانه‏ى شاگرد دانشمند مرحوم آيه‏اللّه‏ العظمى خويى، آيه‏اللّه‏ سيّد محمّدمهدى‏بن سيّدحسن الخرسان بر ارجوزه است، استخراج و در ذيل هر بيت بياوريم؛ امّا حجم كار بسيار مى‏شد و از مقصود خود كه ايجاز بود دور مى‏افتاديم، لذا به ترجمه‏ى ابيات، اكتفا شد.

در باره‏ى اين ارجوزه

ارجوزه در فضايل و مناقب امام اميرالمؤمنين عليه ‏السلام ، از آخرين آثار مكتوب مرحوم آيه‏اللّه‏ العظمى خويى است كه در سال 1410 (در سنّ 93 سالگى، 3 سال قبل از ارتحال خود) سرودن آن را به پايان برده و از همان زمان، كار علمى بر روى ارجوزه را آغاز كرده، كه تا چند ساعت قبل از رحلت، ادامه داشته است. مسؤوليّت

صفحه از 172