تصوير امامان شيعه در دائره ‏المعارف اسلام - صفحه 159

معصوم عليهم ‏السلام است كه توسّط نويسندگان و نقّادان زير تأليف و نقد و بررسى شده است: ـ مقاله‏هاى 1، 2، 3 توسّط اِل وچيا واليرى L. Veccia. Vaglieri تأليف و هر سه مقاله توسّط محمّدرضا هدايت‏پناه نقد و بررسى شده است.
به لحاظ حجم و وسعت مطالبى ارائه شده در اصل مقاله‏ها و نقدها، اين سه مقاله از حجم بالايى برخوردار است كه حدود 40% كل حجم كتاب را در بر مى‏گيرند.
ـ مقاله‏هاى 4، 5، 7 توسّط اى، كلبرگ E. Kohlberg تأليف شده و به ترتيب توسّط محسن رنجبر، حسن طارمى و محمّد موسى نورى نقد و بررسى شده‏اند.
ـ مقاله‏ى 6 توسّط ام. جى. اس. هاجسون M.G.S. Hodgson تأليف و توسّط نعمت‏اللّه‏ صفرى فروشانى در بوته‏ى نقد و بررسى قرار گرفته است.
ـ مقاله‏ى 8 و 10 توسّط بى. لوئيس. B. Lewis و بسيار مختصر در 3 و 2 صفحه نوشته شده و به ترتيب توسّط عبدالرّضا عرب و سيّد قاسم رزّاقى موسوى نقد و بررسى شده است.
ـ مقاله‏ى 9 به قلم دبليو مادلونگ W. Madelung در 3 صفحه تأليف و به وسيله‏ى سيّد محمّد حسين ميرعبداللّهى نقد و بررسى شده است.
ـ مقاله‏ى 11 در 2 صفحه به وسيله‏ى جى. الياش J. Eliash تدوين و در 7 صفحه توسّط محمّدرضا جبّارى نقد و بررسى شده است.
ـ مقاله‏ى 12 توسّط جى. جى. جى. ترهار J.G.j. Tehaar در 3 صفحه تأليف و به قلم نصرت‏اللّه‏ آيتى در 8 صفحه نقد و بررسى شده است.
نويسندگان در بيشتر اين مقاله‏ها به توضيح زندگانى شخصيّت و تاريخ امامان معصوم عليهم ‏السلام پرداخته‏اند كه در سه مقاله‏ى اوّل، ال. وچيا واليرى L. Veccia Vaglieriبا تفصيل بيشترى به توضيح زندگانى و معرّفى شخصيّت اميرالمؤمنين و امام حسن و امام حسين عليهم ‏السلام پرداخته و ضمن بررسى حوادث تاريخى در حوزه‏ى مسايل اعتقادى نيز قلم زده است.
* * *

صفحه از 162