تاريخ : سه شنبه 1391/5/17 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 7302
دانش نامه امير المومنين(ع)، تلاشى ارزشمند در عرصه معرفى امام على(ع) است

دانش نامه امير المومنين(ع)، تلاشى ارزشمند در عرصه معرفى امام على(ع) است

حجت الاسلام و المسلمين «مهدی هوشمند» گفت: دانش نامه امير المؤمنين عليه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ، نگاهى نو به زندگانى امير مؤمنان عليه السلام، سيره علوى و تاريخ كامل ترين انسان، برجسته ترين مؤمنان و بزرگ ترين چهره تاريخ اسلام پس از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله است.

حجت الاسلام والمسلمين مهدی هوشمند در مصاحبه با پایگاه حدیث نت افزود : اين كتاب شريف، با تتبع بسيار، موضوع بندى مناسب و تحليل هاى سودمند بر پايه قرآن، حديث وتاريخ، در طول هشت سال، تدوين گرديد و اكنون در ميان آثار مربوط به شخصيت آن امام همام، از جايگاه ويژه اى برخوردار است.
این پژوهشگر دینی تصریح کرد: بخشی از کتاب دانشنامه امیرالمرمنین (ع) در رابطه با ادعیه این امام همام است. بخش عظیمی از این دعاها در جلد ۷ و ۹ این کتاب آمده است. به عنوان نمونه می توان به دعای آن حضرت در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، اشاره کرد که در جلد ۷ صفحه ۲۵۲ در ج گردیده است.
مدیر کتابخانه مؤسسه دارالحدیث اظهار داشت: دانش نامه، با طرحى نو، پردازش ابتكارى و نظمى جديد و كارآمد، آموزنده ترين آموزه هاى بزرگ شخصيتى كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، او را «دروازه دانش و حكمت خود» ناميده ، در پيش ديد پژوهشگران و جستجوگران معارف علوى و تشنگان حق و حقيقت، قرار مى دهد.اين مجمومه عظيم در۱۷ بخش و براساس قرآن ، حديث و تاريخ است.
وی‌ افزود: اين دايره المعارف در پنج هزار و۴۰۰ صفحه و در۱۳ جلد به نگارش درآمده است. در اين مجموعه شش هزار و۷۳۸ متن حديثی‌ و تاريخی‌ با بيش از۳۰ هزار نشانی‌ و منبع تهيه شده است .
مدير كتابخانه موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث بيان داشت : در اين دانشنامه از۵۷۰ منبع استفاده شده است كه از اين تعداد۳۲۰ منبع از اهل سنت و۲۵۰ منبع از كتب شيعی‌ است. اين مجموعه نفيس با اهتمام و كوشش آيت الله محمد محمدی‌ ری‌ شهری‌ و گروه كارشناسان با استفاده از روش تركيبی‌ كتابی‌ و رايانه ای‌ بيش از۱۰ سال به طول انجاميده است.
وی‌ با اشاره به ۱۷ بخش موجود در اين دانشنامه اظهار داشت : رابطه حضرت علی‌ (ع ) با پيامبر(ص)، كوشش های‌ پيامبر (ص ) برای‌ رهبری‌ حضرت علی‌ (ع )، امام علی‌ بعد از پيامبر(ص )، سياست های‌ امام ، از موضوعات موجود در اين مجموعه است.
حجت الاسلام هوشمند با اشاره به موضوعات ديگر اين مجموعه افزود : نبردها، شهادت ، ويژگی‌ها، دانش ها، قضاوت ها، كرامات ، ديدگاههای‌ گوناگون درباره حضرت امام ، دوستی‌ باامام ، دشمنی‌ با امام ، ياران و كارگزاران امام و درنهايت نمايه موضوعی‌ و فهرستی‌ از شانزده بخش گذشته بخش ۱۷ را تشكيل می‌دهد.
گفتنى است متن اصلى كتاب،به زبان عربى وبا عنوان «موسوعة الإمام على بن أبى طالب عليه السلام فى الكتاب و السنة و التاريخ»، در سال امام على عليه السلام (سال ۱۳۷۹ شمسى)، در دوازده جلد و ترجمه فارسى آن نيز با عنوان دانش نامه امير المومنين عليه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ، در دوازده جلد، به همراه يك جلد «نمايه»، در سال ۱۳۸۱ شمسى منتشر گرديد.
همچنين، نسخه سومى از اين كتاب كه هر دو متن پيشين را در خود داشت، با عنوان دانش نامه امير المؤمنين عليه السلام (فارسى ـ عربى)، در چهارده جلد، در سال ۱۳۸۶، انتشار يافت. نسخه كامل (فارسى ـ عربى) كتاب، مفصّل بود و تهیّه آن، براى عموم، دشوار مى نمود. از اين رو، گزيده آن، آماده شد تا كتاب از حالت تخصّصى به عمومى تبديل شود و بتوان آن را در يك جلد، منتشر كرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :