تاريخ : دوشنبه 1400/9/22
کد خبر: 73798

روایات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از امیرالمؤمنین(ع) در منابع خطی یمن" منتشر شد.

کتاب "روایات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در منابع خطی یمن" به تحقیق و ترجمه محمد عافی، از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.

حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام، افزون بر شرافت انتساب به خاندان عصمت و طهارت، از جمله عالمان و محدثان شیعه است که به ‏سبب ارتباط نزدیک با امامان علیهم السلام، میراث گران ‏بهایی را از آنان فراگرفته و با گزارش و نگارش آن، مسیر دستیابی آیندگان به این میراث را فراهم ساخته است و کتاب «خُطَب امیرالمؤمنین علیه السلام» از جمله نگاشته‏ های ایشان بوده ‏است.

کتاب حاضر، نزدیک به صد روایت از مولای متقیان و امیرمؤمنان امام علی بن ابی طالب علیه السلاماست که آنها را حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام از امام جواد علیه السلام و آن حضرت نیز از جد بزرگوار خود، امیرالمؤمنین علیه السلام، روایت کرده ‏اند.

کتاب "روایات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در منابع خطی یمن" ترجمه کتاب "أحادیث أمیرالمؤمنین علیه السلام بروایة عبد العظیم الحسنی علیه السلام" می باشد که متن اصلی و عربی این کتاب از طریق نسخه‏ ای کهن به املای قاضی جعفر بن أحمد بن عبد السلام بهلولی یمانی (م۵۷۳ه‍) و از میراث زیدیه یمن به دست آمده است و پیش از این در سال ۱۳۹۹ از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث و با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر گردید.

لازم به ذکر است پیشتر نیز کتاب "مسند حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام" که روایات آن، از طریق تفحص در منابع گسترده حدیثی شیعه و اهل سنت گردآوری گردید به زبان فارسی – عربی و در قطع وزیری و در ۳۱۱ صفحه در سال ۱۳۸۲  منتشر شده بود.

کتاب "روایات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در منابع خطی یمن" به تحقیق و ترجمهمحمد عافیاز آثار پژوهشکده علوم و معارف حدیث، در قطع رقعی، به زبان فارسی، در ۱ جلد و ۶۴ صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۴۰۰ با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :