تحلیل شناختی اقسام طرحوارههای تصوّری امثال در نهجالبلاغه
سال
1400 / شماره پیاپی
35 /
صفحه
19-35
چکیده :
تنوّع مثلها و مثلوارههای نهجالبلاغه در کنار کارکردهای دینی، تربیتی و اخلاقی، از منظر زبانشناسی شناختی اهمیتی برجسته دارد. اثربخشی این گونههای ادبی، در رسایی مضمون، آفرینش تصویر و برجستهسازی معنا، آشکار بوده و هویت فکری و فرهنگی آن روزگار را به نمایش میگذارد. الگوهای سازنده بسیاری از این امثال، جایگاهی مفهومی در اندیشه داشته و براساس طرحوارهها و فضاهای ذهنی شکل یافتهاند. در پژوهش حاضر طرحوارههای تصوّری امثال در نهجالبلاغه، با تکیه بر الگوی ایوانز و گرین، مورد تحلیل قرار گرفت. معیار گزینش این امثال، مبتنی بر کتاب «الامثال و الحکم المستخرجه من نهجالبلاغه» غروی بوده است. یافتههای جستار حاضر حاکی از توصیف ملموس و حسی بسیاری از مفاهیم ذهنی و انتزاعی در برابر ذهن ساده عرب آن دوره بوده است. مصادیق فراوانی از طرحوارههای فضا، نیرو، ظرفبودگی، توازن، جابجایی، و غیره، برای مفهومسازی پدیدههای مجرد بهکاررفته است که در این میان طرحواره ظرفبودگی، فراوانی قابلتوجهی نسبت به دیگر اقسام دارد. در این امثال، رابطه مستقیمی بین بسامد طرحوارههای تصوری و میزان کاربرد اسامی حیوانات، عناصر طبیعت و فعالیت انسانی و اعضای بدن انسان، وجود دارد که موجب ارتباط مؤثرتر و درک بیشتر مفاهیم مجرد گشته است.
کلیدواژههای مقاله :ضربالمثل، طرحوارههای تصویری، معناشناسی شناختی، نهجالبلاغه