تاريخ : یکشنبه 1400/12/22 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 74121
حقیقت انتظار، تربیت نیرو است

حقیقت انتظار، تربیت نیرو است

حجت‌الاسلام سیدمسعود پورسیدآقایی با بیان اینکه حقیقت انتظار نیروسازی است، تصریح کرد: پیامبر(ص) و ائمه(ع) همواره منتظر بودند وحتی خود امام مهدی(عج) هم منتظر هستند کما اینکه می‌خوانیم: السلام علیک ایها المنتظِر المنتَظر، امروز منتظر واقعی خود آن حضرت هستند؛ انقلاب، امام و شهدای انقلاب و جنگ هم از مصادیق بارز منتظران امروزی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی، مسئول مؤسسه آینده روشن و مرکز تخصصی موعود حوزه علمیه، شامگاه ۲۱ اسفندماه در نشست علمی «رسم انتظار»، گفت:

مهدویت را می‌توان از منظر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، تمدنی، راهبردی، تاریخی و فلسفی و کلامی مورد بررسی قرار داد؛ هم از آیات و هم از روایات و حتی به لحاظ ادله عقلی هم می‌توان به آن پرداخت. از بین آیات می‌توان آیه سوم سوره مبارکه مائده یا سوره قدر را مطرح کرد و با آیات سوره قدر با مخالفان محاجه کرده و از آنها بپرسیم که در «تنزل الملائکه» امروز نزول ملائکه بر چه کسی است.

پورسیدآقایی بیان کرد: احادیثی مانند ثقلین و ائمه اثنی عشر که متواتر هستند و به صورت خاص حدیث«من لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیه»که به نحوی تواتر آن قابل اثبات است هم برای بحث مهدویت قابل استفاده است و همه اینها اهمیت این اندیشه سترگ را می‌رساند.

۲ هزار حدیث مهدوی

رئیس مرکز تخصصی آینده روشن تصریح کرد: در منابع ما از کتاب کافی گرفته تا غیبت نعمانی، کمال الدین صدوق و منابع متاخر مانند بحارالانوار حداقل دوهزار حدیث در این موضوع داریم که در مجلدات مستقلی جمع‌آوری شده است و باید سند و دلالات این روایات مورد بررسی قرار گیرد.

استاد سطح خارج مهدویت حوزه علمیه با بیان اینکه بشارت به آمدن موعود منجی در ادیان سابق هم وجود دارد و پیامبر(ص) بیشترین روایات را در مورد مهدی(عج) دارند، افزود: دو جلد از معجم امام مهدی(عج) اختصاص به روایات پیامبر(ص) دارد و همه ائمه(ع) هم در مورد امام مهدی(عج) و ویژگی‌ها و بشارت‌ها و انذارها سخن گفته‌اند.

انتظار جهاد است

پورسیدآقایی با بیان اینکه انتظار از منظر اسلام بهترین عمل و بهترین جهادها است، گفت:افضل اعمال امتی، انتظار الفرج؛ پس انتظار یک عمل است. در روایت دیگری داریم که انتظار، جهاد و بهترین جهاد است (افضل جهاد امتی انتظار الفرج). براساس این روایات، اگر به دنبال دوستی و محبت قلبی عملی وجود نداشته باشد در حقیقت انتظار تحقق واقعی پیدا نکرده است.

رئیس مرکز  تخصصی موعود حوزه علمیه با بیان اینکه برای یافتن حقیقت انتظار صرفا نباید این کلیدواژه را در منابع بررسی کنیم بلکه ترقب، توقع و حتی ویژگی‌های شیعه هم باید مدنظر باشد، اضافه کرد: در ادبیات روایی ما منتظر با شیعهِ تام و تمام پیوند خورده است؛ شیعه هم یعنی کسی که به همه وظایف خود عمل می‌کند، بنابراین شیعه واقعی، منتظر تام و تمام است. در جلد ششم کافی، روایتی بیان شده  که آورده است: کسی که مرکبی را نگهداری می‌کند با این امید که منتظر حاکمیت و ولایت ما باشد و بخواهد با انتظار خود دشمن را به غیظ درآورد ( اینکه دشمن به غیظ درآید از شاخصه‌های مهم انتظار است) خداوند چند برکت به او می‌دهد؛ رزق او را زیاد می‌کند، او را به آرزوهایش می‌رساند، شرح صدر به او می‎دهد و خدا حوائج او را برطرف می‌کند.

انتظار جعلی

پورسیدآقایی بیان کرد: بنابراین باید مراقب باشیم اگر طوری انتظار کشیدیم که دشمن به غیظ در نیامد بلکه یک کرسی هم در انگلیس به ما داد تا درباره مهدویت حرف بزنیم این انتظار جعلی و دروغین است. اگر انتظار را در یک دعای ندبه و نه به عنوان افق فرانسلی برای بشریت و نه سازندگی و آمادگی، تربیت و نیروسازی  و ...  خلاصه کردیم مطمئنا انتظارِ جعلی است و افراد واجد این ویژگی‌ها کاملا افرادی دست‌نشانده و خودفروخته هستند؛ بنده از نزدیک با این افراد صحبت کرده‌ام، برخی از اینها از سوی دادگاه روحانیت خلع لباس شده‌اند و تنها چیزی که در اندیشه آنها نیست حقیقت اسلام است و فقط تلاش می‌کنند در بوق اختلاف شیعه و سنی بدمند.

استاد سطح خارج حوزه علمیه گفت: حتی در برخی روایات بیان شده که اگر کسی تیری را به عنوان وسیله جنگی نگهداری کند هم به عنوان منتظر شناخته می‌شود، البته در آیات قرآن تاکید شده که اگر شما گروهی در راه خدا حرکت کنید ۲۰ نفر معادل ۲۰۰ نفر از دشمنان است و در انتظار هم این بحث وجود دارد و بر کار سازمانی تاکید شده است.

انتظار در اشعار

وی با بیان اینکه رسم انتظار، رسم عاشقی است، اظهار کرد: عشق در اشعار و ادبیات شاعران ما بسیار مورد بحث بوده است و می‌توان رسم انتظار را به رسم عاشقی پیوند داد، عاشقی راحتی معشوق را در نظر گرفتن است؛ کسانی که می‌گویند ما دوست داریم آقا را ببینیم عشقشان شکل نگرفته است زیرا عاشق دنبال راحتی معشوق است، البته دیدن امام، توفیق است ولی توفیق بالاتر این است که جزء اعوان و انصار حضرت باشیم و اوامر ایشان را مراعات کرده و با همه توان مدافع ولایت باشیم.  نصرت در فرض وجود دشمن است؛ این سخن منتسب به امام حسین(ع) است که «هل من ناصر ینصرنی.

حقیقت انتظار تربیت نیرو است

پورسیدآقایی با بیان اینکه حقیقت انتظار نیروسازی است، تصریح کرد: پیامبر(ص) و ائمه(ع) همواره منتظر بودند وحتی خود امام مهدی(عج) هم منتظر هستند کما اینکه می‌خوانیم: السلام علیک ایها المنتظِر المنتَظر، امروز منتظر واقعی خود آن حضرت هستند؛ انقلاب، امام و شهدای انقلاب و جنگ هم از مصادیق بارز منتظران امروزی هستند.

رئیس مؤسسه آینده روشن با بیان اینکه انتظار صرف اعتراض بدون داشتن افق چشم‌انداز نیست، افزود: انتظار در اشعار بیشتر شعرا بسامد دارد و حتی براساس ادله گفته‌اند مولوی، شیعه بوده ولی تقیه می‌کرده و شمس تبریزی هم در اشعار او، امام زمان(عج) است.

پورسیدآقایی بیان کرد: بزرگان به ما دستور داده و سفارش کرده‌اند ارتباط معنوی با حضرت از طریق ادعیه به خصوص الزام به قرائت دعای عهد،زیارت آل یاسینو ... مقدور است و باید به یاد آن حضرت باشیم و برای ایشان صدقه بدهیم، قرائت قرآن به نیت ایشان انجام دهیم، در هر کسوت و شغلی هستیم کار خود با درستی انجام دهیم، و نیرو برای امام(عج) تربیت کنیم.

مهدویت رکن اعتقادی است

استاد سطح خارج مهدویت حوزه علمیه تصریح کرد: مهدویت از ارکان اعتقادات ما هست تا جایی که فرموده‌اند اگر کسی به مرگ بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است؛ مرگ جاهلی مرگ به کفر و شرک است، ما باید از اندیشه انتظار بسیار بیشتر در عرصه زندگی خود بهره ببریم.

رئیس مرکز تخصصی موعود حوزه علمیه قم اظهار کرد: ما یک عشق ساده و شکل نگرفته داریم و آن این است که فرد فقط می‌خواهد محبوب و معشوق خود را ببیند ولی عشق شکل گرفته زمانی است که انسان وظیفه خود را در برابر محبوب و معشوق انجام دهد و این نوع عشق، خام نیست؛ مالک اشتر دائما نمی‌گوید عشق من این است که علی(ع) را ببینم بلکه گوش به فرمان امام(ع) است و کارهایی که بر عهده او گذاشته شده انجام می‌دهد و باری از دوش امیرالمؤمنین(ع) بر می‌دارد.

وی افزود: امروز هم تکالیف ما کاملا مشخص است؛ منتظر واقعی باید مدافع و ناصر و مجری اوامر امام(ع) یعنی اجرای دستورات دینی باشد، امروز دشمنان امام(عج) چه کسانی هستند؟ از افراد نادانی چون کسانی که خود را امام و فرزند امام معرفی می‌کنند بگیرید تا ایادی استکبار و داعش و خود استکبار دشمن واقعی امام زمان(عج) هستند و انتظار واقعی مبارزه با این دشمنان است.

رابطه تزکیه و انتظار

وی تاکید کرد: امروز محیط دانشگاه و فضای مجازی و خیابان و محل زندگی ما وضعیت مناسبی ندارند و وظیفه همه است که برای بهبود وضعیت دینی و فرهنگی تلاش کنند و زمینه‌ساز ظهور و دنبال رضایت آن حضرت باشیم، ازدواج و تحصیل و اطعام و کار و همه کارهای زندگی باید با هدف جلب رضایت حضرت باشد؛ امروز انقلاب اسلامی حاکم شده و ایران، برحسب رؤیای صادقه که حضرت به مرحوم نائینی فرمودند: اینجا شیعه‌خانه ماست و ترک ممکن است بردارد ولی نمی‌گذاریم نابود شود. هر کسی به هر صورتی بتواند به این شیعه‌خانه کمک کند مشمول انتظار فرج است.

پورسیدآقایی بیان کرد: تزکیه نفس و انتقال آن به نسل معاصر، حفظ خانواده و بستگان و دانشجویان از کارهای لازم در دنیای امروز و از وظایف یک منتظر حقیقی است و هر قدر کسی برای اعتلای انقلاب اسلامی تلاش کند مطمئنا در مسیر انتظار گام برداشته است.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :