امام صادق عليه السلام :
إنَّ أحَقَّ النّاسِ بِأَن يَتَمَنّى لِلنّاسِ الغِنَى البُخَلاءُ ، لِأَنَّ النّاسَ إذَا استَغنَوا كَفّوا عَن أموالِهِم ، وإنَّ أحَقَّ النّاسِ بِأَن يَتَمَنّى لِلنّاسِ الصَّلاحَ أهلُ العُيوبِ ، لِأَنَّ النّاسَ إذا صَلُحوا كَفّوا عَن تَتَبُّعِ عُيوبِهِم ، وإنَّ أحَقَّ النّاسِ بِأَن يَتَمَنّى لِلنّاسِ الحِلمَ أهلُ السَّفَهِ الَّذينَ يَحتاجونَ أن يُعفى عَن سَفَهِهِم ، فَأَصبَحَ أهلُ البُخلِ يَتَمَنَّونَ فَقرَ النّاسِ ، وأصبَحَ أهلُ العُيوبِ يَتَمَنَّونَ مَعايِبَ النّاسِ ، وأصبَحَ أهلُ السَّفَهِ يَتَمَنَّونَ سَفَهَ النّاسِ ، وفِي الفَقرِ الحاجَةُ إلَى البَخيلِ ، وفِي الفَسادِ طَلَبُ عَورَةِ أهلِ العُيوبِ ، وفِي السَّفَهِ المُكافَأَةُ بِالذُّنوبِ؛
سزاوارترين كسان به اين كه براى مردم ، آرزوى توانگرى كنند، بخيلان اند؛ زيرا وقتى مردم ، بى نياز شدند ، از دارايى آنان ، چشم بر مى دارند . سزاوارترين كسان به اين كه براى مردم ، آرزوى صلاح كنند ، عيبداران اند؛ زيرا وقتى مردم صالح شدند ، از پيجويىِ عيب هاى آنان ، خوددارى مى كنند . سزاوارترين كسان به اين كه براى مردم ، آرزوى بردبارى كنند ، نابخردان اند كه نياز دارند از نابخردى هاى آنان ، گذشت شود؛ امّا [بر عكس اين ، ] بخيلان ، آرزومند فقر مردم هستند، عيبداران ، آرزو دارند كه مردم ، همه عيب داشته باشند، و نابخردان ، آروزىِ نابخرد بودن مردم را دارند، در حالى كه فقير بودن ، سبب نيازمندى [فقير] به بخيل مى شود، فاسد بودن ، موجب عيبجويى در اهل عيب مى گردد ، و نابخردى ، باعث تلافى كردن با گناه مى شود .
كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۴۰۱ ح ۵۸۶۲