مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : جان‌ها فدای دین
پديدآورنده : محمد تقی مصباح یزدی
محل نشر : قم
ناشر : انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
نوبت چاپ : چاپ نهم
تاریخ انتشار : 1384
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 96
قطع : رقعی
نوع جلد : شومیز
شابک : ۹۶۴-۴۱۱-۱۲۱-۴
جستجو در Lib.ir

جان‌ها فدای دین

بررسی و تحلیل تاریخ واقعه کربلا و عاشورا، ویراسته سه سخنرانی از مرحوم آیت الله مصباح یزدی در محرم سال ۱۳۸۳

در این کتاب به بررسی و تحلیل واقعه کربلا و عاشورا بر اساس سه سخنرانی از مرحوم آیت الله مصباح یزدی پرداخته شده و توسط حجت‌الاسلام محمدمهدی نادری قمی تدوین و نگارش یافته است.

این سخنرانی‌ها در محرم سال ۱۳۸۳ ایراد شده است.

مؤلف، در مقدمه این مجموعه به تفسیر روایتی از حضرت رسول ـ‌صلوات‌الله علیه‌ـ خطاب به امیر مؤمنان ـ‌علیه‌السلام‌ـ در ضمن پنج وصیت و از جمله بذل جان در راه خدا برای حفظ دین پرداخته‌اند.

مهم‌ترین موضوعات کتاب:

نشانه‌های مؤمن واقعی، خوف از خدا، بذل جان در راه خدا، تقیه و جایگاه آن در اسلام، فلسفه دشمنی امویان و عباسیان با ائمه(ع)، تحلیل و بیان دیدگاه‌های گوناگون درباره واقعه عاشورا و نقد دیدگاه کلیسایی درباره آن واقعه جان‌سوز، بیان امام حسین(ع) در باره فلسفه قیام عاشورا، رابطه حفظ دین و بذل جان، روش‌های پاسداری از دین و ارزش‌ها، سکولاریزم و پی‌آمدهای آندر جامعه اسلامی، شرح معنای این‌که خون امام حسین(ع) ضامن بقای اسلام است.

این کتاب به زبان‌های عربی و اردو ترجمه شده است.

برگی از کتاب:

تکرار تاریخ

آنچه که در زمان ابا‌عبد‌الله‌(علیه السلام) پیش آمد در هر زمان دیگرى نیز ممکن است اتفاق بیفتد. همیشه این احتمال وجود دارد که وضعیت و شرایطى پیش بیاید که اساس اسلام در معرض تهدید قرار گیرد و بقاى دین در جامعه با خطر جدى مواجه گردد. در چنین شرایطى مسلمانان وظیفه دارند با آن تهدید و خطر مقابله کنند و اقدام لازم را انجام دهند تا اساس و کیان اسلام در جامعه پابرجا بماند.

البته عواملى که موجب بروز خطر براى کیان اسلام در جامعه مى‌شوند مختلفند. گاهى تهدید و به خطر افتادن دین از ناحیه القاى شبهات فکرى و اعتقادى است که موجب تضعیف ایمان و اعتقاد مردم و جامعه مى‌شود. طبیعتاً راه مقابله با تهدیداتى که از این ناحیه پیش مى‌آید تعلیم و آموزش مردم و کار فرهنگى کردن است. به همین دلیل نیز ائمه اطهار‌(علیهم السلام) در هر وضعیتى که فرصت پیدا مى‌کردند و شرایط ایجاب مى‌کرد، شاگردانى را تربیت مى‌کردند و شبهه‌ها را پاسخ مى‌دادند و مبانى فکرى و اعتقادى مردم را تقویت مى‌کردند و تحکیم مى‌بخشیدند. تربیت کسانى امثال «هشام بن حَكَم» به همین منظور بود که با دیگران بحث کنند و شبهه‌ها را پاسخ دهند. به هر صورت، راه مقابله با این‌گونه تهدیدها جان دادن و نثار خون نیست، بلکه در این‌جا حفظ دین به وسیله تعلیم و تربیت مردم و جامعه میسّر مى‌گردد.