مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : سیمای سرافرازان
پديدآورنده : محمد تقی مصباح یزدی
تهیه و تدوین : کریم سبحانی
محل نشر : قم
ناشر : انتشارات مؤسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
نوبت چاپ : چاپ اول
تاریخ انتشار : 1392
تعداد جلد : 2
تعداد صفحه : 488، 528
قطع : وزیری
نوع جلد : شومیز
جستجو در Lib.ir

سیمای سرافرازان

بخشی از مباحث اخلاقی مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی است که با سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۸ در پنجاه و هشت جلسه توسط ایشان ایراد گردیده است.

این کتاب بخشی از مباحث اخلاقی آیت‌الله مصباح یزدی است که با هدف ارایه نمونه‌های عینی و الگوهای شایسته بندگی خداوند به جویندگان راه صلاح و رستگاری، طی ۵۸ جلسه از مهرماه سال ۱۳۸۷ تا آذرماه ۱۳۸۸ ایراد گردیده است.

مؤلف در این مجموعه ابتدا توضیحاتی در باره چند روایات از حضرات معصومین علیهم‌السلام در زمینه خصلت‌ها و ویژگی‌های شیعیان واقعی ارایه كرده و پس از آن به بررسی خطبه امیرمؤمنان علیه‌السلام،‌ معروف به خطبه متقین، بر اساس روایت نوف بكالی پرداخته است.

هشت گفتار آغازین جلد اول این كتاب كه در ۲۹ گفتار سامان یافته، پس از بیان نقش ایمان در سعادت و شقاوت انسان، و انگیزه‌های شیطانی از ادعای ایمان، به شرح و تفسیر روایت‌هایی از ائمه معصومین علیهم‌السلام درباره عظمت و منزلت مؤمن، ویژگی‌های شیعیان و معیار تشیع، تصویر شیعیان واقعی از نظر ائمه علیهم‌السلام و سرنوشت شیعیان واقعی و مدعیان تشیع اشاره شده است.

در گفتارهای بعدی این کتاب، بخش اول از خطبه حضرت امیر علیه‌السلام درباره ویژگی‌ها و نشانه‌های شیعیان و پرهیزکاران، معروف به خطبه متقین، براساس روایت نوف بکالی بررسی ‌شده است.
عمده‌ترین عناوین این گفتارها عبارتند از:

معرفت ناب و تکلیف‌مداری؛ بازشناسی عرفان حقیقی از عرفان‌های کاذب؛ برخورداری شیعیان واقعی از ملکات و فضایل ناب انسانی؛ بازشناسی رابطه دین و اخلاق؛ جایگاه راست‌گویی و درست‌کاری در معارف اسلام؛ مشاهده فراسوی دنیا توسط شیعیان؛ شکوه عبادت و بندگی، و عظمت خداوند و خردی آفریدگان نزد شیعیان؛ برنامه‌ شبانه روزی شیعان واقعی؛ اوصاف شیعیان واقعی از قبیل میانه‌روی و فروتنی، رضا به قضای الهی، شوق دیدار معبود، اندوه حرمان از دیدار معشوق، زهد و سلوک، عبادت و آخرت‌طلبی و بی‌اعتنایی به دنیا.